Alle heeft ze voor- en nadeel.
Voordeel is dat jij mogelijk iets biedt dat anderen nog niet hebben ontdekt. Je kunt er goed mee scoren of in je vakgebied een expert worden.

Nadeel kan zijn dat je alles zelf moet uitzoeken en geen voorbeelden hebt van hoe het eerder is gedaan. Jij ontwikkelt iets nieuws.

Of het een of het ander zwaarder weegt ligt aan hoe jij zelf in elkaar zit of wie jij wilt zijn.
Werken binnen de gebaande paden of zelf het pad bepalen en de richting waar je naar toe gaat. Jouw keus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nadeel: Je verdient geen reet en jouw baas gaat met de eer strijken.
Voordeel: Je krijgt een eigen pagina op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide. Voordeel is dat je alles zelf kunt uitvinden zonder bemoeienis van anderen en de voortrekkersrol hebt. Anderen kunnen jou gaan volgen, het hele vakgebied kan vooruitgang boeken dankzij jouw pionierschap. Dat kan jou persoonlijk en professioneel weer energie geven.

Nadeel is dat je alles van begin af aan moet opbouwen, dingen alleen moet doen en mensen voor je ideeen moet zien te winnen. Dat kan veel energie kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nadeel is dat je iedereen moet overtuigen dat jouw nieuwe ... echt revolutionair is en dat men daarom zoveel extra moet betalen.

Het voordeel is dat je veel kunt verdienen als je je nieuwe techniek (of wat het dan ook is) goed beschermt.
itsme
13 jaar geleden
lijkt mij een voordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel is dat je als pionier je gang kan gaan, je kan de eerste stenen leggen, je kan de toon zetten.... En dat is heel wat.

Het nadeel is 'de wet van de remmende voorsprong'. Een ieder die iets van nul af ontwikkelt zal enkel dat blijven ontwikkelen. Op een gegeven moment ben je uitontwikkeld. Als een ander dan jouw product op dat moment overneemt en weer verder gaat met ontwikkelen, heeft hij/zij geen last van de eerste investeringen, testen en verouderde middelen en ideeën.

Dus je kan de toon zetten maar je effent ook het pad voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn jarenlang pionier geweest op het gebied van biodieselproduktie en dat was een groot voordeel. Wij hadden altijd betere kwaliteit en hogere opbrengsten dan anderen; als pionier loop je altijd voorop.
Nadeel is, dat jij het werk erin steekt en een ander hoeft het maar te kopieeren. Dat is makkelijker en goedkoper. Het ligt er dus heel erg aan hoe goed je je ontdekkingen of uitvindingen beschermd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb ik een beetje meer uitleg nodig. Wat voor dienst ?
kan alleen maar een voordeel zijn. dit land heeft pioneers hard nodig !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie het meer als een voorbeeld, je krijgt meer erkenning en als je toch faalt maakt het niet uit want dan kan je zeggen ik heb het geprobeert!