wat is precies een bisschop?

Nicolaas (Sinterklaas) was er één, ik wil wel weten wat een bisschop precies is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

"Een bisschop (Grieks: episkopos, letterlijk "opzichter") is een geestelijke in de hiërarchie van de Rooms-katholieke Kerk, de Orthodoxe Kerk, de Anglicaanse Kerk of de Lutherse Kerk die veelal aan het hoofd staat van een bisdom. Een aantal bisdommen vormt samen een kerkprovincie, waarbij een metropoliet aan het hoofd staat.

Het bisdom (bisdommen; bisdommetje)
1 gebied waarover een bisschop het kerkelijk bestuur heeft
2 bestuur waarvan een bisschop aan het hoofd staat "
[Bron: Kunstbus]

Voor het hele stuk, kijk je even bij de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bisschop is een door de paus benoemde geestelijke
13 jaar geleden
Een bisschop (Grieks: επισκοπος epi-skopos, letterlijk "op-zichter") is een geestelijke in de hiërarchie van de Katholieke Kerk, de Orthodoxe Kerk, de Anglicaanse Kerk, de oudkatholieke Kerk, Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen of de Lutherse Kerk die veelal aan het hoofd staat van een bisdom. Een aantal bisdommen vormt samen een kerkprovincie, waarbij een metropoliet aan het hoofd staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bisschop geniet de volheid van het priesterschap. Hij is de leider en de leraar van het katholicisme in zijn bisdom.

‘Bisschop’ komt van het Griekse episkopos, wat letterlijk ‘opziener’ betekent. In de Rooms-Katholieke kerk wordt de bisschop gaandeweg geëerd als opvolger van de apostelen. In de hiërarchie staan boven de bisschop alleen de kardinaal en de paus.

Door de bisschopswijding krijgt hij de bevoegdheid om in naam van Christus de kudde te leiden. De eigenlijke benoeming gebeurt altijd door de paus. De bisschop heeft een aantal bijzondere verplichtingen: één daarvan is om iedere vijf jaar in Rome verslag uit te brengen. Tot de rechten behoren o.a. het bezit van de bisschoppelijke onderscheidingen van staf, mijter en ring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het simplistisch uit te leggen: een bisschop is een priester met een hoge rang binnen de kerk.

Een pastoor staat onder de bisschop, een kardinaal erboven. En helemaal aan de top staat natuurlijk de paus.