Ik heb in de thuiszorg gewerkt, vanaf september 2009. Mijn 'Arbeidsovereenkomst' is op 18 augustus 2010 ontbonden door mijn ex-werkgever!

Mijn vraag is, heb ik alsnog recht op een tijdelijke uitkering totdat ik weer een baan heb, want mijn ex-werkgever heeft mijn salaris voor het laatste keer in september 2010 uitbetaald.

Maar zij hebben mij ontslagen in de periode dat ik ziek ben, want mijn huisarts had eerder geconstateerd dat ik overspannen ben.
En ik ben nog steeds niet beter, ik ben nog steeds overspannen.

En ik heb een 'Ziektewet-uitkering' aangevraagd, maar de UWV heeft beslist dat ik er geen recht op heb.
Ik was natuurlijk niet mee eens, en heb gisteren een 'Bezwaar tegen deze beslissing' aangetekend de deur uit gedaan.

Dus ik ben benieuwd of ik het alsnog krijg.
Nu heb ik geen inkomsten meer, ik weet niet wat ik nu moet doen.
Mijn vaste lasten gaan gewoon door en ik ben bang om mijn huis uitgezet te worden door financiële problemen.
En of ik toeslagen kan krijgen, weet ik ook niet!
Het is allemaal wat, en ik wil ook nog een 'ontslagvergoeding' proberen te krijgen.
Mijn ex-werkgever heeft de dingen niet goed aangepakt en mij laten vallen als een baksteen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst een vraag: ben je ontslagen (had je een overeenkomst voor onbepaalde tijd) of is je contract afgelopen (had je een jaarcontract met een einddatum)? Dat maakt enorm uit voor welke rechten je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar word je overspannen van!

Antwoorden (3)

Inhoudelijk weet ik niet precies wat je rechten zijn, maar als je om wat voor reden dan ook bij het uwv geen uitkering kan krijgen, dan kun je volgens mij wel bij de sociale dienst terecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik denk dat het geen ziektewet uitkering, maar een ww uitkering moet zijn. Als je hem zo indient, krijg je het wellicht toch, afhankelijk van je arbeidsverleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever heeft je contract ontbonden. Je bent dus nu niet vrijwillig werkloos.
Het lijkt me dat je recht hebt op een uitkering (WW).
Dit kun je het beste even navragen bij de sociale dienst. Zo snel mogelijk doen aangezien het vaak even duurt voor de uitkering rond is. Wel krijg je het dan met terugwerkende kracht (als het dus nog even duurt voor het rond is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor ww moet je niet bij de sociale dienst zijn, maar bij werkplein
Als je ziek bent mag je niet zomaar ontslagen worden. Als je een jaarcontract had, die afliep in de periode dat je ziek werd, mag dat contract wel eindigen (van rechtswege). het lijkt mij dan alleen logisch dat je dan wel recht hebt op een uitkering omdat je niet in staat bent om een andere baan te zoeken tijdens dat je ziek bent.
Als het juridisch niet klopt wat je oud-werkgever heeft gedaan, zal de UWV dat ook weten en kan jou op je rechten wijzen. Mogelijk keren zij niet uit omdat je ex-werkgever nog betalingsplichtig is.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, raad ik je aan die in te schakelen en dit uit te zoeken. Als je dat niet hebt, kun je volgens mij terecht bij het juridisch loket van de gemeente. Vraag dat anders even na bij je gemeente of bij de UWV.