Kan een HBO'er huisarts worden?

Ik wil over een paar jaar een opleiding doen. En geneeskunde leek me wel wat maar moet je per se een universitaire opleiding hebben tot huisarts? of kan het ook met HBO?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K

Antwoorden (3)

Elke artsenopleiding is universitair. Ja je moet dus universiteit doen wil je huisarts worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Huisarts is universitair.
Wel kun je via het HBO naar de universiteit. Als je op het HBO je propedeuse hebt gehaald mag je officieel naar de universiteit, ook al heb je geen VWO gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 jaar in principe. Je mag er 2 jaar over doen.
Utrecht
11 jaar geleden
Maar, geneeskunde is een lastige studie waarbij ook nog meer aanmeldingen zijn dan er plaatsen zijn. Er wordt dus geselecteerd en dan scoort iemand die met achten en negens van het VWO komt, beter dan iemand die met een omweggetje (HAVO, prop. HBO) probeert in te loten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En voor de rest is er een kans dat je "ingeloot" wordt. Maar als je zo slim bent dat je huisarts kan worden,
dan kan je alle informatie daarover ook makkelijk opzoeken.
Alleen als je daarna ook geneeskunde gaat studeren (aan de universiteit dus). Je kunt geen arts worden zonder universitaire studie.

Alternatieven op HBO-niveau waarbij je eventueel ook in de huisartsenpraktijk terecht kunt komen zijn praktijkondersteuner (moet je volgens mij eerst doktersassistent zijn, daarna de vervolgopleiding op HBO-niveau), verpleegkundige (waarna je eventueel zelfs nurse practitioner (NP) kunt worden, dan doe je een deel van de taken die een arts ook doet, inclusief medicatie voorschrijven en bijvoorbeeld niet al te grote wonden hechten) of physician assistent (PA) (ongeveer dezelfde bevoegdheden als een NP, alleen hoef je niet per se verpleegkundige te zijn voor de opleiding, maar kun je ook met een andere paramedische opleiding (bijvoorbeeld fysio- of ergotherapie) en enige jaren werkervaring worden toegelaten).

En er zijn natuurlijk nog veel meer paramedische opleidingen op HBO-niveau waarmee je ook in de eerste lijn kunt werken, of waarbij je aardig wat bevoegdheden hebt die een arts ook heeft (denk aan ambulanceverpleegkundige, of verloskundige). Dus mocht de universiteit niet haalbaar voor je zijn of mocht je niet ingeloot worden voor geneeskunde, dan zit daar wellicht nog iets tussen wat je ook trekt.