Niet werken maar toch moet je in de winkel blijven mag dat ?

Hallo,
Ik werk bij Albert Heijn. Vandaag waren we om 21.30 klaar maar we moesten tot 21.45 wachten tot we weg mochten. Wij krijgen dit kwartiertje niet uitbetaald. Ik vroeg mij af of dit klopt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Misschien is het voor de veiligheid beter om gezamenlijk naar buiten te gaan, dus even te wachten tot álle collega's hun werk afgerond hebben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik herken dat. Had ik ook toen ik bij de Action werkte. Je krijgt helaas niet betaald en om veiligheidsredenen is het beter om met z'n allen naar buiten te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat de reden is, is niet relevant, de vraag is of het mag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uiteindelijk kan de werkgever er ook voor kiezen 10 min eerder te stoppen zodat iedereen precies om 21:30 het pand verlaat.
Amadea
7 jaar geleden
De reden is wel degelijk relevant. De werkgever doet het heus niet om te pesten.
Castle
7 jaar geleden
Vraag anders eens de reden aan de werkgever waarom dit is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat de reden ook is. Dat staat los van de vraag of het mag. In mijn ogen is het vrijheidsberoving. Het kan anders opgelost worden in het nadeel van de werkgever. Echter de werkgever heeft bedacht om het op te lossen in het nadeel van de werknemers. Wat dan de achterliggende gedachte is doet er niet toe. Het lijkt mij altijd onjuist. Dus zelfs als het gaat om veiligheid voor de werknemer, dan is het niet de zaak van de werkgever om daarover te beslissen buiten werktijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch is het in winkels HEEL gebruikelijk dat je aardig wat minuten per dag in je eigen tijd werkt. Helaas. Dit is nog heel beschaafd ; je hoeft dat kwartier niet eens te wérken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even voor mijn idee. Wat als om 21:38 iedereen klaar is? Wacht je dan nog 7 min uit? Wat als om 21:48 nog niet iedereen klaar is?
Computoon
7 jaar geleden
Dat "voor niets wachten" is niet nodig als iedereen elkaar helpt met het werk zodat iedereen tegelijk de deur uit kan en nog enkele minuten eerder ook. Aangezien de werkgever verantwoordelijk is voor zijn werknemers begrijp ik de maatregel wel; het overvalrisico is groot rond sluitingstijd en de werkgever wil natuurlijk niet dat de enkele werknemer die nog in de zaak moet blijven dat risico loopt.
Stel dat hij het niet doet en er gebeurt iets: dan begint het "geroep" om maatregelen. Preventieve maatregelen worden niet altijd gewaardeerd. En of de werkgever het mag: ja, hij bepaalt (binnen redelijke grenzen) wanneer het "einde werktijd" is. Stel dat er nog een kort werkoverleg volgt om 21.30 uur, dan kan de werknemer ook niet zeggen "de vakken zijn gevuld DUS ik mag naar huis".
Het is dan wel normaal dat ook tot het moment betaald wordt dat de medewerkers naar huis kunnen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Volgens mij is vooral de vraag of de werkgever de werknemer dat kwartier ONBETAALD mag laten wachten ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dit officieel wel in het CAO moet staan, het lijkt me verstandig dit erop na te lezen, als je op je strepen wil staan.
Aan de andere kant, als dit niet in het CAO is opgenomen, denk ik niet dat het slim is hier tegenin te gaan, het is bedoeld voor jouw en je collega's veiligheid en misschien ook om een prettige werksfeer te behouden, de boel opgeruimd en klaar voor volgende dag achterlaten is prettig voor diegenen die de volgende dag vroeg moeten beginnen en de klanten die rond openingstijd komen.
Als je in een winkel werkt, moet je geen kantoortijd mentaliteit hebben, als je een klant aan het helpen bent, kun je ook niet zeggen:
"Sorry, ik ga naar huis, komt u morgen terug?"
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@crea
Dat zou een prima antwoord zijn !
(Virtuele) plus !
Computoon
7 jaar geleden
Ik heb de CAO voor personeel van grootwinkelbedrijven in levensmiddelen erop aangeslagen. Die geldt o.a. voor AH, voor zover geen sprake is van een franchiser. Daarin is, onder artikel 10 (overwerk), lid 2 onder a vermeld:
"Onder overwerk wordt niet verstaan:
a. De arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak; voor deze arbeid geldt geen toeslag, maar de gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd gecompenseerd". Over niet-gewerkte tijd die de werknemer wel ter beschikking staat van de werkgever vermeldt de CAO helaas niets.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ voor crea en compu:
dat mag maar niet langer dan een kwartier aansluitend aan de werktijd.
Vraag naar de reden bv tijdens werkoverleg

Antwoorden (1)

Zelf heb ik 4 jaar bij de AH gewerkt. Bij ons was het zo, als we klaar waren gingen we weg. soms wat eerder soms wat later. Als je langer blijft schrijf je gewoon de tijd bij. Moet gewoon iedereen bij jullie eens zeggen. "Als je wilt dat we langer blijven moet je ook betalen." En anders gewoon weg gaan. Kan alleen als iedereen het doet natuurlijk. Ze kunnen moeilijk iedereen ontslaan. Meer dan dat kun je helaas niet doen denk ik.