Als je door autopech later op je werk komt, moet je dat dan inhalen?

(Geen leasebak, geen auto v.d. zaak.)
Of maakt de oorzaak van te laat komen eigenlijk helemaal niks uit en moet je 't gewoon altijd inhalen?
Ik hoor m'n werkgever/leidinggevenden er nooit over (ik heb in 't verleden wel eens vaak pech gehad. (Veel vaker dan de gemiddelde werknemer waarschijnlijk.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (14)

In mijn ogen is autopech hetzelfde als dat je zelf af en toe naar de dokter of tandarts moet. Daar moet gewoon tijd voor zijn.

Echter als je willens en wetens een heel oud barrel rijd en iedere dag bij de gratie van geluk op je werk probeert te verschijnen... en dat gaat dan vaak mis... tja, als ik zo'n presoon in mijn team zou hebben, dan zou ik daar op zijn minst een keer mee van gedachte willen wisselen.

Anyway... incidenteel pecht, no problem... Altijd pech, dan heb je als werknemer een verkeerd uitgangspunt, en dat moet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal per bedrijf of misschien zelfs per afdeling of leidinggevende verschillen, er zijn geen wettelijke regels voor ofzo neem ik aan.

Op mijn werk zou ik het wel moeten inhalen vrees ik, wat de oorzaak ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het het beste is als jezelf bepaalt of je de tijd op de een of andere wijze inhaalt.
Hangt natuurlijk helemaal af van de werkomgeving! Ik neem aan dat de werkgever niet met de stok achter de deur staat.
Ik handel naar eer en geweten en naar de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je zelf de verantwoordelijkheid moet nemen om de verloren gegane uren in te halen.
Het is natuurlijk zo dat jij het niet bewust hebt gedaan en er niets aan kan doen. Maar datzelfde geldt voor je werkgever...
Deze betaald je wel contractueel voor bv 40 uur per week. Dus ben je zelf verantwoordelijk dat je die 40 uur ook werkt.

Natuurlijk zal er bij een goede verstandhouding een soepele instelling zijn van de werkgever, mits het niet vaak gebeurd.

Blijkbaar is jouw werkgever toch wel blij met je, anders had hij/zij je er allang op aangesproken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ahum... Hehe... Nou ja, er is weleens gezegd dat ik een eigenlijk eens 'een goede auto' zou moeten kopen...
Maar ja, 't geld groeit me niet op de rug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das dus een mooie voor je eerstvolgende beoordelingsgesprek:"Kijk baas als je me nou meer gaat betalen, kan ik een betere auto kopen, ben ik vaker op tijd en dus productiever, en dat is allemaal in je eigen voordeel"
Dat hangt af van de afspraken tussen jou en je werkgever.
Als er geen afspraken over zijn en het gebeurt incidenteel een keer, dan hoeft dat geen probleem te zijn lijkt me, net als naar de tandarts gaan.
Maar ja, als je dagelijks problemen hebt (je hebt die gele auto van laatst nog niet aangeschaft begrijp ik?) (of juist wel?), dan kan ik me voorstellen dat de werkgever het op een gegeven moment een keer zat is.

Bij mij doen ze er niet heel moeilijk over. Ze vertrouwen erop dat wij het beste met de zaak voor hebben en als er dingen zijn die afmoeten, dat we dan echt wel blijven om ze af te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je baas kan er toch niks aan doen dat jij autopech hebt gehad, waarom zou die er dan voor moeten betalen?

De oorzaak van te laat komen maak in principe niet uit: jij hebt een contract met je baas, en dat hoor je na te komen.

Dat gezegd hebbende: als het heel erg botte pech is (ook voor jou), en je kunt er echt niets aan doen, dan zou ik het er met mijn baas over hebben, om dan desnoods de helft van de tijd te schrijven en zo de kosten te delen.

(OT: Hoezo veel vaker dan de gemiddelde werknemer? Rij jij in zo'n oud barrel dan?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rijdt meestal in wat oudere auto's, ja... Maar een modernere auto heeft zo veel afschrijving altijd.
Wanneer je om wat voor een reden dan ook pech hebt met de auto. En je meld dit op tijd bij het bedrijf dan zal er doorgaans niet moeilijk over gedaan worden...

Wanneer je in een korte periode een x-aantal keer pech met de auto hebt dan zal het best kunnen zijn dat de werkgever je hierop aanspreekt dat je maar snel naar een alternatief moet gaan kijken...

De werkgever is uiteindelijk niet verantwoordelijk voor jouw manier van vervoer van en naar het werk. Verzekeringstechnisch wel, maar dat is een ander onderwerp...

En om maar gelijk even op dat laatste in te gaan. Verzekeringstechnisch is de werkgever verantwoordelijk vanaf het moment dat jij de deur uit gaat. Dit om naar/op het werk te gaan/komen. Tot en met het moment dat jij de deur achter je sluit als je naar een werkdag thuis komt. En hierbij doet het er niet toe als je even bij de AH bent geweest voor een boodschap m.b.t. het avondeten. Hier zit wel één limiet aan. De normale reistijd + 1 uur i.v.m. de kans op file/vertraging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het normaal om, als mijn werkgever me betaalt voor 40 uur werk, 40 uur werk voor hem te doen. Als ik werktijd mis omdat ik autopech/treinvertraging/een kapotte wekker/een zieke cavia heb, heb ik een bepaalde tijd niet gewerkt, en hoeft mijn werkgever me dus niet te betalen voor de gemiste tijd. Of ik haal het in. Hij heeft namelijk niets te maken met mijn auto/trein/wekker/cavia.

Over de suggestie dat het net zo werkt als wanneer je naar de tandarts moet: dat klopt. Je kunt vrij krijgen om naar de tandarts te gaan. Maar naar die tandarts ga je in je *eigen* (onbetaalde of vakantie-) tijd, *niet* in door de baas gefinancierde tijd.

De enige omstandigheid waarbij je (na een eventueel paar wachtdagen voor eigen rekening) betaald kan krijgen voor tijd die je niet werkt en die niet een officiële betaalde vrije dag is, is als je ziek bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Inderdaad, helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aaaaah sorry, weer die te dikke duim op dat kleine schermpje, ik wilde je echt een + geven, sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Prana: ff op contact klikken en vragen of ze 't ongedaan kunnen maken misschien? :)
Ja natuurlijk, anders komt het werk niet af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T werk komt sowieso niet af. Of laat ik 't anders zeggen: 't is nooit zo dat 't werk gedaan is aan 't einde van de dag. Er liggen ALTIJD nog wel zaken/taken/verzoeken die nog moeten of ik elk geval beter zouden kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Mmm, als het werk af zou zijn kon je je laptop inleveren en hoefde je niet meer terug te komen. Ik zorg er ook altijd voor dat ik morgen nog wat te doen heb ;-)
Er is al eens zoiets gevraagd over te laat komen door de trein. Toen zei ik ook: "je bent zelf verantwoordelijk voor je aankomsttijden". Maar het hangt ook van het soort werk af dat je doet. Als de lopende band niet kan starten omdat jij er niet bent, is dat erger voor het bedrijf, dan wanneer je collega's nog even een lege stoel zien.

Als je net als ik regelmatig in de avond/weekenden nog eens op het bedrijfsnetwerk inlogt, voor je werk op reis bent, etc, dan zal je baas die keer dat je te laat bent op de grote hoop gooien. Dan komt de flexibiliteit van twee kanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
als ik auto pech heb en ik ben later dan is dat zo, ik hoef niet in te halen en krijg wel vol betaald.
ik ben altijd gastdocent en schrijf mijn eigen reking.
maar het is mij nog nooit gebeurt laten we dat vooropstellen, en nee ik zou de tijd die ik er was niet echt opschrijven.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en nee ben gelukkig geen docent in de nederlandse taal ik heb dyslexie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In welk vak dan wel als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dans
Ja je werkgever heeft het recht dat je je uren waarvoor hij je betaalt wel maakt.

Hij/zij zal het echter niet gauw doen.

Mocht dat wel zo zijn dan is er iets anders aan de hand,
ofwel er moeten zowiezo mensen uit, dan is dit een stok om te slaan,
of de samenwerking gaat al niet zo goed, dan geld hetzelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even buiten hoe mensen het KUNNEN regelen.

Feit is dat jij voor een bepaald loon X uur arbeid moet doen.Inden je dat niet haalt kun je dat of inhalen of afschrijven van je verlof.

De werkgever mag dat dus wegschrijven of verlangen.(Punt)

Nu de werkelijkheid.
Meestal zal de werkgever dit door de vingers zien.

Maar als het vaker gebeurt zal hij je er op aanspreken en dat schriftelijk bevestigen. (dosiervorming) Als het een structureel verhaal wordt kan hij uiteindelijk officieel gaan waarschuwen en nog verder in de lijn ontslag aanvragen.

Verder dient men tandarts en arts bezoek zoveel mogelijk in eigentijd te plannen. (let op de tekst : zo veel mogelijk)
Afhankelijk van de CAO zal hij dan eventueel gelegenheid MOETEN geven.

Verder bestaat er nog zoiets als calamiteiten verlof:
Stel je geiser loopt over en je moet met spoed een loodgieter laten komen. je kan dan beroep doen op een calamiteit. maar je dient direct na reparatie naar je werk te komen.

Verder valt en staat alles met wederzijds vertrouwen en omgang. Je geeft wat en neemt wat.
Mijn werkgever weet niet eens hoe laat ik begin en hoe laat ik wegga. Ik deel zelf in.
Maar een productiekracht zal wat meer moeten vragen en regelen.

Zoalng je ëen keer" te laat komt neem ik aan dat binnen het goede werkgeverschap men niet moeilijk doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen en zeker niet als dit één of twee maal per jaar gebeurt. Anderzijds is er de geplogenheid van je taken volledig uit te voeren.Als de pech op die dag zou plaatsvinden voor het behalen van een death line is het evident dat je dan overuren zomaar presteert , gewoon uit plichtsbewustzijn.In andere gevallen niet , want je vindt het toch zelf helemaal niet grappig in panne te staan.