kan ik met een havo diploma naar de filmacademie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
bamibal
11 jaar geleden
Nee. Wel met een rijbewijs of OV-chipkaart.

Antwoorden (1)

In principe wel (het is een HBO opleiding en dan is HAVO voldoende) maar of je wordt aangenomen is een ander verhaal:

De Nederlandse Filmacademie kent een strenge toelatingsprocedure. Jaarlijks melden zich ongeveer vijfhonderd mensen aan, slechts 75 mogen daadwerkelijk aan de opleiding beginnen. Om voor toelating in aanmerking te komen moet je beschikken over een havo-, vwo-, of een driejarig mbo-diploma en moet je de Nederlandse taal uitstekend beheersen. Indien je de studierichtingen montage, geluid, camera of interactieve multimedia/visual effects wilt volgen, dan zijn exacte vakken gewenst. Voor de studierichting regie worden de vakken geschiedenis en/of maatschappijleer en moderne talen aanbevolen.
Beschik je niet over een van deze diploma’s, dan kun je eventueel op basis van het ingeleverde materiaal en het toelatingsgesprek toch worden toegelaten. Tevens moet je dan een toelatingstest afleggen waarbij onder andere je kennis van de Nederlandse en Engelse taal wordt getoetst.

Toelatingsprocedure
De procedure richt zich met name op de volgende zaken:

Motivatie, je moet duidelijk kunnen verwoorden waarom jij een carrière als filmprofessional wilt.
Ervaring, je moet door middel van je ingeleverde werk laten zien dat je al ervaring hebt met het maken van filmproducties. De eisen die aan het ingeleverde werk worden gesteld zijn hoog. De toelatingscommissie verwacht zorgvuldig gemaakte producties. Dus geen homevideo’s van een familiefeest inleveren, als je je aanmeldt voor de richting regie.
Kennis, je moet beschikken over goede kennis van de film- en televisiecultuur.
Visie, je moet in staat zijn een mening te vormen over hetgeen je ziet, hoort en leest.