Wat zou er in Nederland gebeuren als moeders nu eens echt één maand geen werk meer zouden uitvoeren maar letterlijk thuis bij de kinderen zouden zijn?

Ik las net een stukje over de crèche, dat deze straks onbetaalbaar wordt... het overgrote deel aan reacties was dat moeders maar thuis moeten blijven.
Wat zou er in Nederland gebeuren als uit protest hierop de moeders nu eens echt één maand geen werk meer zouden uitvoeren maar letterlijk thuis bij de kinderen zouden zijn?
Is dat wel zo gunstig?

Toegevoegd na 59 minuten:
Je doet het als moeder nooit goed, als je niet werkt dan ben je een lui ding en slecht voor de maatschappij. (uitkeringstrekker kan ook nog)
Ben je hoog opgeleid dan was het zonde van je studie dat je niet werkt.
Werk je wel wel dan krijg je gezeur dat je je kinderen niet door een ander moet laten opvoeden.
Dan krijg je op je brood: ja jij wilde kinderen dan moet je er ook zelf voor zorgen!
En in mijn tijd werd altijd geroepen: een slimme meid is op haar toekomst voorbereid.
En zorg je eerst voor de kinderen en gaat daarna werken dan ben je weer te oud!
Snap jij het nog?

Toegevoegd na 11 uur:
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7686325/__Crche_wordt__onbetaalbaar___.html?p=13,1

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag
paulus811
13 jaar geleden
Noagrietje, ik denk dat je niet de publieke opinie moet volgen maar doen wat je zelf goed dunkt. Als je je bij alles wat je doet iets moet aantrekken van wat 'men' vindt, kun je niets meer. Rij je auto, dan ben je milieucrimineel. Heb je een uitkering, dan ben je lui en heb je een miljoen dan zul je wel in de drugs zitten. En owee als je een koophuis hebt, dan ben je helemaal een profiteur met al die rente die je van de belasting mag aftrekken. Huren mag wel, maar dan wel zonder huursubsidie. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Enige wat ik mis is de link van de toevoeging met jouw jouw vraag. Want die ging erover of je moet protesteren dat de creche duurder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Link is inmiddels toegevoegd.
paulus811
13 jaar geleden
Hi noagrietje, ik bedoelde eigenlijk niet een link naar een artikel, maar de link tussen jouw toevoeging en de feitelijke vraag ;-) Want is jouw punt/vraag nou? Dat je denkt dat je geen goede moeder zou zijn als je kinderen op een creche doet, of dat de creches duurder worden en of een protest effect zou hebben? Dat laatste was volgens mij je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op één of andere manier worden werkende moeders altijd maar weer tegengewerkt.
Ik denk dat het zwaar wordt onderschat de belangrijkheid én inbreng van moeders op de werkvloer.
Dus inderdaad, als opvang veel te duur wat gaat er dan gebeuren als moeders daadwerkelijk thuis moeten zitten. En als voorbeeld was die maand (als een soort test bedoeld).
paulus811
13 jaar geleden
Ok, ik begrijp je punt. Is het goed/slecht voor de economie als nu werkende moeders stoppen met werken zodra de creche duurder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je zelf werkende moeder? Je betrekt dingen vaak te veel op jezelf en denkt dat iedereen 'de pik op jou heeft', vraag het b.v. maar eens aan de boeren of aan de allochtonen of aan de chronisch zieken of aan de automobilisten of aan de milieubeschermers.... Iets meer afstand nemen en je eigen weg gaan, werkt het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ben een werkende moeder. Ik breng en haal de kinderen alle dagen zelf naar en van school, m.u.v. de vrijdagmiddag.

Het beste antwoord

Zeer belangrijke vraag! Belachelijk dat moeders dan maar thuis moeten blijven! Kinderen hebben een moeder EN een vader! Maar het is nog steeds niet 'not-done' om als vader minder te gaan werken! Het is trouwens ook niet 'not-done' om als moeder langer dan 3 dagen te werken. Wat dat betreft kan Nederland nog heel veel van Zweden leren. Maar de emancipatie van werkende vrouwen is in de jaren 60 op gang gekomen in Zweden en in Nederland is dat pas rond de jaren 90 voorzichtig op gang gekomen. Toen mijn zoon in 1999 werd geboren en ik 4 dagen kinderopvang wilde, lukte dat niet eens. Maximaal 3 (en dan die blik dat ik een ontaarde moeder was). Mijn man wilde korter gaan werken, pff..... was hij dan met een carriere bitch getrouwd? Had zijn vrouw thuis de broek aan?
De meeste werkgevers zijn niet gewend aan vrouwelijke werknemers met kinderen. Je kunt beter zeggen dat je niet komt werken omdat de auto naar de garage moet, dan dat je zegt dat je kind ziek is!
Anyway, als vrouwen het werk neerleggen, zal dat een behoorlijke impact op de economie hebben. Denk alleen al aan dat vele vrijwilligerswerk wat vrouwen doen! Denk aan alle vrouwen die bijv. in de zorg werken, wat een zooitje zou dat worden als bijv. alleen de vrouwen (met kinderen) in de zorgsector niet meer zouden werken!

Je moet zelf doen wat je wilt. Wil je geen kinderen is dat ook een keus, wil je niet werken als je kinderen hebt is dat ook een keus. Wel werken met kinderen, ook een keus! Nederland is erg goed om iedereen in een hokje te stoppen en zoals je zelf zegt, het is toch nooit goed! Het verhaal dat vrouwen maar thuis moeten blijven omdat de kinderen anders voor galg en rad opgroeien is belachelijk! Mijn kinderen hebben in ieder geval een voorbeeld dat ook vrouwen zelfstandig kunnen zijn en dat vaders ook voor de kinderen kan zorgen. Ik woon nu zelf een aantal jaren in Zweden en voor de werkende moeder EN vader is het ideaal. Kinderopvang kost bijna niets, iedereen gaat naar de naschoolse opvang, dus je bent niet 'zielig' omdat je ouders werken. Ouders hebben recht om thuis te zijn met een ziek kind, thuiswerken is ingeburgerd, geen probleem als je iets eerder wegmoet tijdens een vergadering om de kinderen van de créche/naschoolse opvang op te halen (OOK VADERS DOEN DIT) en het is vooral geaccepteerd dat beide ouders werken! Mensen die zeggen dat ouders zelf maar voor hun kinderen en de kosten moeten opdraaien, denken niet vooruit. Deze kinderen moeten wel hun oudedagsvoorzieningen bepalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord! Vaders kunnen ook voor de kinderen zorgen. Waarom moet het altijd de moeder zijn... 50-50 is een optie. Beiden een halve baan, beiden de helft voor de zorg van de kinderen. Maar wedden dat de bazen daar niet gelukkig mee zijn....

Andere antwoorden (12)

Dat is zeer ongunstig voor de economie!
Want dat zou betekenen dat er minder inkomsten zijn, dus minder wordt uitgegeven.

Voordeel is wel dat kinderen thuis kunnen opgroeien.

In Scandinavië is opvang veel beter geregeld dan hier, want werkende moeders dragen enorm bij aan de economie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat veel moeders niet in de positie zijn om een maand thuis te blijven. De werkgever zal dat protest niet waarderen en vaak is het gezin mede afhankelijk van het inkomen wat moeders mee naar huis brengt.

Dus nee, slecht plan en de enige die er de dupe van is, is mams zelf en de rest van het gezin. Heel eerlijk gezegd zal het protest mij niet raken. Ik kan ook niet een maand thuis zitten omdat bijvoorbeeld autorijden onbetaalbaar wordt. Het leven is nou eenmaal keuzes maken.
paulus811
13 jaar geleden
Ik vrees dat er dan veel depressies optreden onder het crèchepersoneel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment weinig daar er genoeg werkzoekenden zijn. Bij het aantrekken van de economie en de arbeiderschaarste die er bij hoort kan dit echter knap vervelend worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie wil al die parttime banen in de verzorging, in de supermarkten, in de maakindustrie, in de interieurverzorging etc? Dat zijn er echt vele malen meer dan dat we werkzoekenden hebben.
Het probleem is vaak, dat vrouwen én kinderen willen én carriëre willen maken en dat gaat niet altijd goed samen.
Als het gezin echt afhankelijk is van het inkomen van de moeder (omdat ze alleenstaand is) kan ik me goed voorstellen, dat hoge crèchekosten een bezwaar zijn. In het geval van een tweede inkomen heb ik minder moeite met hoge crèchekosten. Moet het dure huis worden betaald? De tweede auto? Probeer keuzes te maken in het leven zoals iedereen moet doen.
Voordat je aan kinderen begint moet je goed bedenken, dat kinderen erg duur zijn en dat jij daarvoor zult moeten betalen.

Ikzelf ben altijd bij de kinderen gebleven om ze zelf op te voeden en nu heb ik twee geweldige meiden, die goed in het leven staan.

Als de moeders van nu gedurende één maand in staking zouden gaan, zou dat voor mij de kans op een (tijdelijke) baan in ieder geval wat groter maken, dus voor mij een voordeel. Nu denken werkgevers, dat ik door mijn leeftijd dementeer of anderszins de kennis niet meer kan behappen, dus ik moet me tevredenstellen met werk ver onder mijn niveau. Jammer.

Voor de economie in Nederland zou het echter niet echt goed zijn, omdat er dan te veel plaatsen leegvallen en de collega's al hun werk zouden moeten opknappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo, geen werk meer doe en thuis bij de kinderen zijn.
Kinderen opvoeden en een huishouden bestieren is samen een fulltime baan, alleen krijgen deze moeders er niet voor betaald.
Ik denk dat er veel minder jeugdcriminaliteit zou zijn, als kinderen na schooltijd thuis goed opgevangen zouden worden, i.p.v. op straat slenteren. Helaas moeten, in onze tegenwoordige consumptiemaatschappij, beide ouders een betaalde baan hebben, om aan alle wensen te kunnen voldoen, om van éénoudergezinnen maar niet te spreken. Deze kunnen sowieso bijna niet rondkomen. En sinds de invoering van de Euro is dat alleen maar
erger geworden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is thuis bij de kinderen zijn en deze opvoeden en het huishouden doen een fulltime baan? Massa's vrouwen moeten deze "fulltimebaan" ook nog eens naast hun (betaalde) parttime/fulltime baan er bij doen.
Net alsof werkende moeders geen huishoudelijke en opvoedkundige taken meer hebben naast hun baan.
Misscchien komt men er dan achter dat 1 vaderdag per week niet genoeg is
anneliez
13 jaar geleden
het zou in ieder geval niet goed gaan met de crèches (en dus de economie) omdat niemand daar meer gebruik van maakt. het zou wel goed zijn voor de kinderen: ik denk dat er een hele maand vrolijkere/rustigere kinderen zouden zijn.

we leven in een maatschappij waarin er zo veel mogelijk vrouwen (moeders) aan het werk moeten. dit is op een gegeven moment onhoudbaar, als eerste word de crèche onbetaalbaar. ten tweede is het de werkgelegenheid niet zó groot dat deze de stroom van alle vrouwen die zo nodig moeten werken van de linkse partijen aankan. en als laatste is het niet goed voor de kinderen: het is ideaal wanneer kinderen kunnen opgroeien in een huis waar mama tijd en zin heeft om hen te helpen opgroeien/opvoeden.

het lijkt mij goed als een deel van de vrouwen werkt en een deel van de vrouwen thuis voor de kids zorgt.:
- sowieso is het heel slecht voor de hechting van kleine kinderen wanneer mama de hele dag weg is en zij op de crèche moeten zijn.
- nadat het jongste kind 6 jaar is kan de moeder altijd nog gaan werken!
- desnoods werkt een moeder van kleine kinderen 1/2 dagen in de week, zodat ze toch nog bij de kids kan zijn.
- gescheiden moeders/alleenstaande moeders en moeders die echt willen werken enz. kunnen gewoon gaan werken.
- talenten ontplooien hoeft niet perse d.m.v. betaald werk te gebeuren! het kan ook zo: vrijwilligerswerk, het huishouden, kinderen opvoeden/bezighouden, creatief bezig zijn, cursussen volgen, hobby's uitoefenen!!

want:
alle kinderen hebben een moeder nodig die hen ophaalt bij school of hen thuis opwacht met drinken om met het kind te praten over hoe het die dag op school is geweest! elk kind heeft 'recht' op een moeder die er is als ze ziek zijn en niet naar school kunnen.
elke kind heeft recht op veel aandacht en liefde, gezelligheid en een warm thuis. geen sleutelkinderen met chagrijnige moeders die geen zin meer hebben in opvoeden nadat ze moe uit hun werk komen.

nog 1 laatste opmerking: thuis voor de kinderen zorgen, het huishouden doen, opvoeden is even zo goed volwaardig als een betaalde baan. moeders die thuis zijn worden veel te weinig gewaardeerd, maar reken maar dat ze niet lui zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal een groot deel van management Nederland stil komen te liggen.. Over het algemeen bestaat het secretariaat van het management uit vrouwen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is niet eerlijk en het gaat nog minder eerlijk worden allemaal.. maar idd met de huidige werkeloosheid en het aanbod van personeel uit andere eu landen die ver onder betaald willen werken.. zal het de werkgevers niks of weinig uitmaken dat de vrouwen staken.
Personeel zat te krijgen.
Het is zelfs zo erg dat je van het minimum veelal met moeite of niet rond kunt komen terwijl de werkgevers genoeg aanbod hebben van personeel dat voor nog minder aan de slag wil.
Bedrijven vertrekken naar landen waar de lasten lager zijn.. en hier hebben we het nakijken ..
Ik zou hier een heel lang verhaal van kunnen maken maar denkende aan oplossingen..
Neem je ouders in huis laat die op de kinderen passen ga zelf fulltime werken en je echtgenoot ook..
Zorg dat een ander inwonend familielid je ouders helpt met het huishouden en de groentetuin.
Zo heb je minder uitgaven en een hoop minder werk ook nog eens..
En je ouders hoeven niet te verrekken in een verzorgings of verpleeghuis...
Waar geheel hun pensioen afgepakt word..
Dat kunnen ze nu mooi gebruiken om dingen te doen die voor de hele familie goed zijn en voor af en toe iets leuks voor zichzelf.
Succes Nederland en de rest van het verwende westen.. we gaan er aan geloven de komende jaren.. denk ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach wanneer werkten vrouwen nou niet? Tussen de jaren 50 en 80. Verder is er geen enkele periode in de geschiedenis van de mensheid geweest dat vrouwen niet volledig werden ingezet in het arbeidsproces. Ja, in de rijke bovenlaag misschien wel, maar daar werd de zorg voor het grut ook uitbesteed aan kindermeisjes.

Dat hele 'thuisblijven voor de kinderen' is een mechanisme dat is bedacht om de economie in de na-oorlogse jaren 50 er weer bovenop te krijgen. Een luxe-probleem.

Ik kom zelf uit een oud geslacht van boeren en sjacheraars waar de vrouwen door de armoede altijd vol meegedraaid hebben, en ik ben er niks slechter van geworden.
Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat er iets fout mee is als je er voor kiest om bij je kinderen te blijven: respect!

Dus laat je niks wijsmaken. Doe gewoon wat bij jou past.

Maar dat terzijde.
Als vrouwen een maand het werk neer zouden leggen, zou de hele economie instorten, en niet alleen de verzorgende sector.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los dit lekker in eigen kring op dan heb je nergens last van!!