Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan werkgever bij 37 uurcontract waarbij ik iedere week 3 uur adv opbouw zeggen dat ik iedere dag een 0.5 uur minder moet werken?

ik bouw iedere week 3 uur adv op om dat ik een 37 uur contract heb en ik werk er 40 zoals afgesproken.
nu willen ze mij iedere dag een half uur korter laten werken zodat ze mij dan minder hoeven te betalen als ik ik mijn uren opbouw en een extra vakantie pak per jaar mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik begrijp het niet zo goed.
Ik zelf had een 36-urige werkweek en werkte 40 uur.
Dat betekende: 4 uur per week "te veel" gewerkt en niet uitbetaald, maar wel op te nemen als verlof.
Nu stond er in mijn contract dat die te veel gewerkte uren vrij opneembaar waren.
Dus had ik heel lange vakanties.

Maar het kan ook zo zijn dat je die te veel gewerkte uren, [in jouw geval 3 uur per week] binnen een bepaalde periode moet opnemen, dus zeg iedere maand 12 verlofuren moet opnemen.

In ieder geval mag er niet zomaar getornd worden aan jouw contract van 37 uur. Dus die uren moeten ze in ieder geval blijven uitbetalen.
Als ze jou minder uren willen laten werken, dan kan dat zijn, dat je dan minder uren extra verlof opbouwt, dat wel.
Maar niet zomaar eenzijdig het aantal "te werken uren en te betalen uren" verminderen.
Dat mag niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zie niet in hoe ze jou minder hoeven te betalen voor evenveel werk.

Maar los daarvan, als het in je contract staat, of je hebt er op andere wijze een duidelijke afspraak over, dan kunnen ze dat niet zomaar zonder jouw instemming veranderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden