Kan werkgever bij 37 uurcontract waarbij ik iedere week 3 uur adv opbouw zeggen dat ik iedere dag een 0.5 uur minder moet werken?

ik bouw iedere week 3 uur adv op om dat ik een 37 uur contract heb en ik werk er 40 zoals afgesproken.
nu willen ze mij iedere dag een half uur korter laten werken zodat ze mij dan minder hoeven te betalen als ik ik mijn uren opbouw en een extra vakantie pak per jaar mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik begrijp het niet zo goed.
Ik zelf had een 36-urige werkweek en werkte 40 uur.
Dat betekende: 4 uur per week "te veel" gewerkt en niet uitbetaald, maar wel op te nemen als verlof.
Nu stond er in mijn contract dat die te veel gewerkte uren vrij opneembaar waren.
Dus had ik heel lange vakanties.

Maar het kan ook zo zijn dat je die te veel gewerkte uren, [in jouw geval 3 uur per week] binnen een bepaalde periode moet opnemen, dus zeg iedere maand 12 verlofuren moet opnemen.

In ieder geval mag er niet zomaar getornd worden aan jouw contract van 37 uur. Dus die uren moeten ze in ieder geval blijven uitbetalen.
Als ze jou minder uren willen laten werken, dan kan dat zijn, dat je dan minder uren extra verlof opbouwt, dat wel.
Maar niet zomaar eenzijdig het aantal "te werken uren en te betalen uren" verminderen.
Dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zie niet in hoe ze jou minder hoeven te betalen voor evenveel werk.

Maar los daarvan, als het in je contract staat, of je hebt er op andere wijze een duidelijke afspraak over, dan kunnen ze dat niet zomaar zonder jouw instemming veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er in jou contract staat dat je 37 uur werkt dan is het 37 uur. Als je aanvullende contact afspraken hebt dat je 40 uur werkt en 3 uur extra verlof krijgt dat kunnen ze je niet verplichten om zo maar een halfuur minder te werken.
13 jaar geleden
volgens mij kunnen ze dat wel, omdat het om overuren gaat. zeker als ze daar een gegronde reden voor hebben. kijk eens in de cao/arbeidsvoorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het opbouwen van ADV was vroeger een manier om aan werktijdverkorting te doen. Momenteel worden deze regelingen beetje bij beetje afgeschaft.
Als dit bij elke werknemer zo wordt behandeld dan zou je naar de OR kunnen omdat dit regelingen voor werknemers zijn die gewijzigd worden. Ook als je de enige bent zou ik het bij de OR melden, wellicht kunnen er afspraken over gemaakt worden.

Het afschaffen van een regeling waar je al langere tijd gebruik van hebt gemaakt is niet zo makkelijk. Er moet in ieder geval overleg zijn. Heb je een CAO lees die dan eens na mbt dit onderwerp. Je kunt er ook voor kiezen de vakbond in te schakelen.

Uiteindelijk kan deze opbouw regeling afgeschaft worden, maar ik zou dan zelf een voorstel doen aan je werkgever, een voorstel waar je zelf ook wat aan hebt. Zoals 1 keer per week de 3 uur gezamenlijk opnemen.