Ik wil gaan solliciteren naar een andere baan,moet ik dit melden aan mijn leidinggevende/baas?

Ik ben serieus van plan om te gaan solliciteren naar een andere baan.
Moet ik dit melden bij mijn leidinggevende?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat zou ik beslist niet doen. Als je eventueel aangenomen wordt, is het vroeg genoeg daar voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, daartoe ben je niet verplicht. Als je een andere baan hebt, ben je wel gehouden aan je opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat hoef je niet te melden. Is zelfs heel onverstandig, om dit te melden. Stel je namelijk voor op je op korte termijn geen andere baan vindt. Dan moet je nog wel een tijdje met die leidinggevende door een deur kunnen. Zet de normale arbeidsverhouding niet op het spel en meld het niet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nee hoor, daar ben je helemaal vrij in en je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat hoef jij helemaal niet te melden aan je leidinggevende.
Ik zou het ook niet doen. De kans is aanwezig dat leukere opdrachten dan naar een andere persoon gaan, omdat die wel blijft.

Succes met solliciteren trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, waarom zou je dit doen? Je bent het niet verplicht en het is ook niet gangbaar om zo iets te doen. Als de sollicitatie mislukt kan zo'n actie een probleem veroorzaken met je huidige werkgever. Dus nooit doen.

Mocht je niet tevreden zijn met je huidige job, maar je vindt het wel een leuk bedrijf, dan kun je beter het probleem aamkaarten bij je werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is absoluut geen must om je baas te melden dat je aan het solliciteren bent.
Het zou de sfeer in je huidige werk alleen maar negatief kunnen beinvloeden.

Denk wel even aan het volgende: Als je gaat solliciteren naar een nieuwe baan, vermeld dan in je sollicitatie het volgende:
'In deze fase van mijn sollicitatie stel ik het op prijs dat er nog geen contact wordt opgenomen met mijn huidige werkgever'.
(dit, mochten ze je arbeidsverleden of referenties willen nagaan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet.

Maar als je een sleutelrol speelt in het bedrijf waar je gaat zou het netjes zijn bij je eventuele volgende baan wat ruimte te vragen om een eventuele opvolger in te werken en/of lopende zaken af te werken.

Ik ben werkgever en ik kan je wel vertellen dat in deze onzekere tijd je zuinig moet zijn op je contacten en dus ook ex-werkgevers.
Je bent een baan niet meer zeker en mocht je ooit nog eens terug willen komen, of tijdelijk even zonder werk zitten en wat werk nodig hebben, is het wel zo handig dat je een beroep kunt doen op een bedrijf (of hun contacten)waar je ooit gewerkt hebt.

Je hoeft dus niet te zeggen dat je wilt gaan. Dat verzwakt jouw positie binnen zo'n bedrijf ook, mocht je uiteindelijk toch willen blijven. Je gaat als werkgever niet investeren in een werknemer die weg wil.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ben je niet verplicht,je bent wel verplicht je uitwerk periode uit te werken.ik zou eerst die sollicitatie afwachten.krijg je bericht voor n gesprek kan je t altijd nog vertellen waar je mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat hoeft (nog) niet, pas als het een voldongen feit is.
Nadeel is dat je gebrek aan vertrouwen uit naar je huidige werkgever door het niet te melden, niet weinigen hebben een andere (betere) baan gekregen omdat ze elders een betere positie konden krijgen en die gemeld hebben aan de huidige werkgever.
Als een werkgever erg blij met je is (dat komt voor) zal hij je in zijn gelederen wille houden en mogelijk een gunstiger plek en/of een betere beloning willen bieden.
Probeer echter de boel niet om te keren, door te "dreigen "met solliciteren, laat je misschien ook een disloyaliteit zien die men niet van je verwachtte.
Het is dus heel afhankelijk van de relatie met je baas, wat je het beste kunt doen.
Bedenk wel dat als je je baas zo behandelt als je zelf behandeld had willen worden.
Een goede werkgever reageert gunstig op een respectvolle houding van de medewerker.
Als je werk doet wat erg specifiek is en opleiding vereist
is het wel zo netjes dat je de opleiding van je opvolger goed verzorgt.
Het is maar een tip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals anderen al schreven, hoef je niet te melden aan je baas dat je wilt gaan solliciteren.

2 weken geleden is deze vraag ook gesteld, zie de antwoorden daar.