heb je als freelancer ook recht op een soort vergelijkbare uitkering als ww?

Ik ben wel benieuw hoe dat dan heet. En voor hoelang dat is.
Je moet wel genoeg verdienen om rond te komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je bent zelfstandig dan kan je alleen in bijzondere omstandigheden een beroep doe op bijstand geen ww
13 jaar geleden
Als zelfstandige heb je nooit recht op WW. Zodra je niet meer in je eigen inkomen kunt voorzien, is er de bijstand en daar houdt het op.
Als zelfstandige kun je wel diverse verzekeringen afsluiten zoals b.v. een arbeidsongeschiktheidsverzekering maar die zijn enorm duur. Je moet nogal wat geld verdienen om de maandelijkse premie te kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid stelt zelfstandigen ten onrechte achter bij loondienstmensen. Ten onrechte omdat de zelfstandigen de motor van de economie zijn.
Het duurt gelukkig mijn tijd wel uit, maar ook Nederland heeft zichzelf op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is er niet. Zelfstandigen hebben een ondernemingsrisico dus dat betekent dat er geen vangnet is voor hen die werkloos raken. De WW voor mensen in loondienst wordt ook steeds korter overigens. Dus je zal zelf moeten sparen om opdrachtloze periodes te overbruggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas niet. Ik ben zelf ook zelfstandige en dan moet je zelf allerlei verzekeringen afsluiten zoals: inkomensrisicoverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dure verzekeringen maar wel het overwegen waard. De schade die je hebt als je dergelijke risico's zelf niet kan dragen zijn enorm.
Helaas zijn er voor kleine zelfstandigen (of eenmanszaken) geen uitzonderingen. Dat maakt het ons niet eenvoudig om in deze tijd, te kunnen ondernemen met een beperkt risico.

Wel heb je recht op bijstand als je echt helemaal aan de grond zit (wat niet te hopen is) maar dan telt het inkomen van je partner ook mee en je komt hier niet gemakkelijk voor in aanmerking. Je moet echt helemaal op de bodem zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk op onderstaande site. Het is wel mogelijk. Succes.