Hoe te reageren in een sollicitatiegesprek bij deze opmerkingen?

Ik had een sollicitatie voor een bijbaan bij een foodservice.

Toen ik binnenkwam zei ze; ik vroeg me al af waar je bleef! Ik was niet wat ik moest zeggen, want ik was gewoon stipt op tijd!

En later vroeg ze; hoe komt het dat je zoveel baantjes hebt gehad? Terwijl ik niet eens zoveel bijbanen heb gehad en bij deze 2 tot 3 jaar aansluitend.

Wat zijn correcte antwoorden hierop?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb de baan niet genomen overigens.

13 jaar geleden
2.1K
rebecca
13 jaar geleden
deze vraag stond er net 2x loenie ;)
Annswers
13 jaar geleden
Ja mijn internet valt soms uit vandaar dat ik dan dubbel klik en dan komt de vraag twee keer. Hij is dus verwijderd, ben wel benieuwd naar je antwoord...

Het beste antwoord

Sommige werkgevers vinden het prettig om een kwartier van te voren te weten dat de sollicitant gearriveerd is.
Het komt daar misschien vaak voor dat de sollicitant niet komt opdagen of veel te laat komt.
Je zou kunnen zeggen dat je zelf een hekel hebt aan mensen die niet op tijd komen en dat je daarom een bus eerder hebt genomen en al een half uur buiten op straat hebt staan wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Het eerste gedeelte had ik me niet gerealiseerd, goed om voor volgende keer mee te nemen.

Andere antwoorden (6)

Gewoon de waarheid vertellen, en hoe jij erover denkt. Op een nette manier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel vervelend hoor!

En heb je de baan gekregen? Als ik mag vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 2e vraag is gewoon een veel gestelde vraag. geef daar gewoon eerlijk antwoord op.

Vraag 1 kan zijn dat zij een andere tijd in gedachten had.
JE had daarop kunnen antwoorden dat voor zover jij weet de afspraak op xx xwas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de eerste opmerking zou ik een wedervraag stellen: 'Had u me eerder verwacht?' en bij de tweede zou ik eerlijk vertellen dat het om bijbaantjes ging en dat je er veel ervaring mee opgedaan hebt.

Klinkt trouwens als een vervelend mens, als ze je al meteen zo benadert....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste opmerking kan misschien iets zeggen over hoe de dame zelf omgaat met afspraken, sommige mensen vinden dat je 10 minuten voor een afspraak aanwezig moet zijn (sja, dan moet je maar eerder afspreken vind ik).

De vraag over de vele baantjes is wel een klassieker, in allerlei varianten:

- hoe komt het dat u zoveel banen heeft gehad? houdt u het niet lang vol op dezelfde plek?
- u heeft heel lang bij werkgever x gewerkt, bent u wel flexibel?

Enzovoorts. Je kunt er vanuit gaan dat je hoe dan ook dit soort vragen zult krijgen. Dus van tevoren altijd even nadenken hoe een negatieve vraag over je CV geformuleerd zou kunnen worden en hoe je die om kunt buigen in iets positiefs. ('Ik heb inderdaad meerdere banen gehad, daaruit blijkt mijn flexibiliteit / brede belangstelling / brede inzetbaarheid', met een concreet voorbeeld.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste vraag: Sorry dat ik zo laat ben, maar ik was nog aan het zoeken voor een nieuw horloge voor u.

Op de tweede vraag: Ik werkte elke keer zo hard, dat mijn baas zich schuldig ging voelen over mijn uurloon en me om geld te besparen daarom maar ontsloeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag 1 Dat lag niet aan mij maar u vroeg nu pas iemand zoals ik.
vraag 2 Ik heb erg lang moeten wachten voordat u de baan aan bood die bij mij past.