Contract of CAO? (Zie verder uitleg.)

In mijn contract staat iets anders m.b.t. het verlopen van een tijdelijk contract dan in de CAO.
Ik de CAO staat dat er 2 maanden voor het aflopen door één of beide partijen schriftelijk moet worden opgezegd omdat deze anders voor weer 'n jaar wordt verlengd (en bij de 4e dus neem ik dus aan een vast contract wordt). Maar ik mijn contract staat hier niks over. Er staat alleen dat deze wordt aangegaan voor een jaar en wanneer deze voor vast gaat gelden, je 2 maanden van te voor op moet zeggen (wat kan ontstaan als je een 4e jaarcontract krijgt en wanneer je 3e contract de 3 jaar verscheid neem ik aan?)
Ik mijn contract wordt de CAO alleen als volgt genoemd: Secundaire arbeidsvoorwaarden: en dan dat de CAO van toepassing is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Het staat partijen vrij om voor bepaalde clausules van de CAO's af te wijken. Voor zover ik je uitleg begrepen hebt, staat er wel in wanneer deze omgezet wordt in een vast contract. Deze datum is dan bepalend !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een CAO algemeen verbindend is dan gelden altijd de voorwaarden die in de CAO staan. Is de CAO niet algemeen verbindend dan kan van de CAO worden afgeweken. Alles wat in jouw contract anders is dan in de CAO geldt dan voor jou, voor de rest is de CAO van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in jouw contract staat dat de CAO van toepassing is, dan kan volgens de CAO-wetgeving geen deel van de CAO worden uitgesloten. Dan zijn dus andere bepalingen in jouw arbeidsovereenkomst, die strijdig zijn met de CAO, nietig. Ik ga er dan wel van uit dat er een avv voor de CAO geldt.
itsme
13 jaar geleden
Wanneer het een standaard CAO is is deze leading en mag daar(ook niet in positieve zin voor de werknemer) niet van afgeweken worden. Betreft het echter een minimale CAO dan mag er in het voordeel van de werknemer van afgeweken worden. In de CAO staat wat van soort CAO het is. Dus de arbeidsvoorwaarden(niet alleen de secundaire) komen voort uit de CAO en daar mag alleen van worden afgeweken indien het een minimale CAO betreft en het in het voordeel van de medewerker is.