Hoe te handelen als je baas je als minderwaardige behandeld?

Het lukt me niet meer mijn ergernis onder stoelen of banken te steken en dus maak ik 'grapjes' met een ondertoon van waarheid erin (wat ben je weer een ondersteunende teamcoach ...) en doe ik bozig tegen hem. Wat denk ik niet zo'n goed idee is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met baas bedoel ik dus mijn teamcoach.

13 jaar geleden
17.1K

Het beste antwoord

Tijd om het stadium van de hints achter je te laten, ga eens goede feedback geven!
Feedback geven is moeilijk, je leidinggevende feedback geven nog moeilijker...
Hoofdregel 1 Geef feedback onder vier ogen!

Let erop bij feedback geven dat je het bij jezelf houdt: beschrijf een specifieke situatie waar je moeite mee hebt en beschrijf welk effect het op je heeft.
Voorbeeld:
"Ik wil het even hebben over jouw opmerking over mijn werk gisteren. Je zei dat ik (...). Dat geeft mij het gevoel dat je me als een minderwaardige behandelt."
En dan stil zijn, wacht zijn reactie af, niet meteen eroverheen praten.
Zijn reactie kan schrik zijn: hij heeft het nooit zo bedoeld. Da's makkelijk, je kunt de lucht klaren.
Andere mogelijkheid is verdediging. Ga niet discussieren, zeg dat het zus-en-zo op jou overkomt, wat de reden van zijn gedrag ook moge zijn en dat je je er niet goed bij voelt.
De laatste - en dat komt zelden voor - is dat het hem geen bal interesseert en dat hij niet open staat voor verandering. Of lijkt het zo en is hij zo'n man die nooit ofte nimmer zijn fout openlijk zal toegeven maar er stilzwijgend wel wat aan doet. Ga dan geen ruzie maken, blijf waardig en geef aan waar jouw grenzen liggen. Hij weet dan wanneer hij eroverheen gaat. Kijk het een poosje aan (of zoek een andere baan) en ga nogmaals het gesprek met hem aan. Misschien heb je er drie gesprekken voor nodig om hem duidelijk te maken wat jouw probleem is. Zie die gesprekken als een oefening voor jezelf: je hebt er de rest van je leven wat aan.

Voor meer tips: zie de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Dit ga ik proberen. Eng, maar het moet. Bovendien schijnt het dat mannen nooit zo goed 'hints' oppikken. Dank je wel, je hebt heel concreet en duidelijk uitgelegd wat ik kan doen en zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Snuffel, het is zeker eng, de eerste keer voelt als in een bak ijswater springen. Maar als je het een beetje onder de knie hebt, is je leven een stuk makkelijker. Veel succes! En de hints? Ik vind hints geven heel erg onduidelijk; je laat iemand in verwarring over wat je precies bedoelt en je bereikt er zelden mee wat je voor ogen hebt. Het enige voordeel is dat je directe conflicten vermijdt. Maar de onderhuidse irritatie als gevolg van hints kan veel gevaarlijker zijn dan een goede confrontatie.

Andere antwoorden (5)

Zoek zo snel mogelijk een andere baan waarin je WEL wordt gewaardeerd .....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je teamcoach uitleggen at een goede teamcoach de mensen zelfvertrouwen en steun geeft, je kunt daarbij aangeven dat je het gedrag van je baas als kleinerend ervaart en of deze daar in de toekomst mee op wil houden.
DOE DIT OP HET MOMENT DAT DEZE JE KLEINEERT, ONGEACHT WIE ER BIJ ZIJN, dan had je baas dat in die situatie maar niet moeten doen.
Tergkleineren of afzeiken werkt averechts, je doet dan immers wat je een ander verwijt......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(ik heb het ook meegemaakt bij een Senior)
Alle moed bijelkaar schrapen en vragen of hij tijd heeft voor een gesprek onder vier ogen.
Dan hem of haar eerlijk zeggen wat je dwars zit en het gevoel is dat je niet gewaardeerd word.
Als je dit face to face duidelijk zegt, dan is de reactie van diegene vaak positief. Zo niet... dan inderdaad een betere (interne) afdeling of werkgever zoeken.

Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
correctie op: Dan hem of haar eerlijk zeggen wat je dwars zit en het gevoel is dat je niet gewaardeerd word.

Moet zijn: Dan hem of haar eerlijk zeggen wat je dwars zit en dat je het gevoel heb dat je niet gewaardeerd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een persoonlijk gesprek uitleggen wat je dwars zit. De kans is groot dat je een gewaardeerde medewerker bent, en hij het als kleine grapjes ziet; 'Want jij bent dusdanig goed; je weet toch dat ik dat niet serieus meen?!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook een keer meegemaakt en heb toen een gesprek aangevraagd. Dat verliep heel goed, mijn meerdere was zich er helemaal niet van bewust dat hij mij daarmee zo erg kwetste. Helaas ging dit een tijdje de goede kant uit, maar daarna verviel hij weer in het oude. Ik heb toen een gesprek aangevraagd met zijn meerdere en toen was het direct afgelopen. Mijn coach heeft een behoorlijk standje gekregen en behandelde sindsdien iedereen met tact en het nodige respect. Wellicht is dit een idee voor jou.