Mag een werkgever "zomaar" 4 verlofdagen inhouden?

M`n vriend kreeg vandaag te horen dat zijn werkgever definitief kiest voor het (verplicht) innemen van 4 vakantiedagen! Nu gaat hij in de min met zijn uren, dus is hij is (enigzins) verplicht om zijn geplande vakantie(s) in te korten!

Mag/kan dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Nee jongens...Natuurlijk mag dat niet zomaar. E.e.a is vastgelegd in de CAO van de betreffende bedrijfstak en als die er niet is dan is dit geregeld in het personeelsregelement. Dit kan niet zonder slag of stoot eenzijdig verandert worden. Wel is het zo dat er een collectief offer verlangt kan worden van het personeel om bijvoorbeeld een op handen zijnde crisis af te wenden binnen het bedrijf. Het bedrijfsbelang moet hier wel heel duidelijk mee gediend zijn anders zal de rechter dit zonder meer afwijzen. Nog even dit, een OR heeft hierin wel adviesrecht, GEEN instemmingsrecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit mag niet tenzij de vakbond hierover een akkoord over heeft bereikt in de CAO...

Eén werkgever mag wel bepaalde dagen als verplichte ATV dagen aanwijzen. Mits toestemming van het CWI...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe controleren we of de vakbond of het CWI akkoord heeft gegeven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 trouwens, alvast bedankt voor het geven van je reactie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De werkgever is verplicht op aanvraag de CAO te overhandigen, mits hij/zij conform CAO uitbetaald. Dit kun je ook op het internet vinden. Type even CAO en dan de desbetreffende "branche" in op google... Wanneer je dit wilt navragen bij het CWI moet je gewoon contact met hen opnemen...
Of het mag, weet ik niet. Denk het wel en vind dit ook juist, als dit ruim van te voren kenbaar was gemaakt. Vaak worden de verplichte vakantiedagen aan het begin van het jaar bekend gemaakt, dus in dat geval moet je zelf rekening houden met het inplannen van je overgebleven vakantiedagen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In heb begin van het jaar was hier nog geen sprake van, dus plan je leuke en dure vakanties, deze kun je dus nu mooi omboeken! Je werkt hard genoeg het hele jaar voor je vakantie en dan krijg je dit!
voorzover ik weet mag dit wel met als voorwaarde dat de vakantie dagen bovenwettelijk zijn en max 5 per jaar tenzij in de collectieve CAO anders is afgesproken.
Bij een fulltime baan heb je recht op 20 dagen vakantie per jaar (wettelijk) daarboven mag er dus toegewezen worden...verder is de werkgeven bij mijn weten ook verplicht de werknemer 2 weken per jaar aangesloten vakantie te laat nemen (periode mag je natuurlijk zelf kiezen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit ligt eraan. Wat voor een vakantiedagen zijn het? Zijn het vakantiedagen boven de wettelijke vakantiedagen? Wat staat er in de CAO? Dit moet hij nazoeken.
Heeft het bedrijf een OR? Het kan zijn dat de CAO ruimte laat voor het bedrijf om hiervoor instemming (geen advies!) te vragen aan een OR. Als dit het geval is, dan kan je vriend dit bij de OR navragen.
Is er geen OR, dan moet de directie dit in een personeelsvergadering naar voren brengen en dan mag een individuele werknemer nee zeggen (in achtneming van het goed-werknemersschap, dus niet zomaar nee zeggen, maar ook kijken naar de reden van het innemen van de vakantiedagen).

Toegevoegd op 28-04-2009 20:32:04
Overigens: in je vraag spreek je over verlofdagen en vakantiedagen. Dit kunnen andere dagen zijn, dus zoek dat goed uit!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inhouden mag niet. Hij mag wel 5 dagen per jaar verplicht verlof geven. Dit betekent dus dat hij 5 dagen kan vaststellen wanneer iedereen vrij moet opnemen. Hij kan echter niet zeggen van de bijv. 26 dagen welke je recht op hebt dat dat er nog maar 22 zijn.