Wie heeft er ervaring met het invoeren van meer diversiteit in een bedrijf?

Bij ProRail willen we meer vrouwen, starters en diverse culturele achtergronden, zodat we de cultuur in positieve zin beinvloeden en meer een afspiegeling van de maatschappij zijn als bedrijf. Nu is ProRail vooral man, gemiddeld 45 jaar en blank. Daar willen we graag verandering in gaan aanbrengen. Suggesties en zaken die helpen om dit succesvol voor elkaar te krijgen, zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ProRail (vroeger NS) is vanouds een mannenbedrijf vrouwelijke en niet-westerse waarden als bescheidenheid, collectiviteit ipv individualisme, tact en inlevingsvermogen worden lager gewaardeerd dan leiderschap, verantwoordelijkheidsgevoel, doortastendheid, dominantie. Dit merk je in het aannamebeleid en in de CAO en in de functiewaardering. In het aannamebeleid doordat er gekozen wordt voor 'stevige' werknemers (mannen komen gemiddeld steviger over), in de CAO doordat bij het bedrijf blijven wordt bevorderd (je voorwaarden worden gunstiger naarmate je leeftijd en ancienniteit stijgt).
De CAO bestaat uit verworven rechten, die verander je niet zomaar. Wat je wel kunt veranderen is het aannamebeleid: verleg het zwaartepunt weg van kennis en ervaring in de spoorwereld, weg van 'hoe stevig kom je over?' naar inlevingsvermogen, tact, brede interesse, ontwikkelingspotentieel, bruggenbouwers, jong talent en openheid.
Ook mannen kunnen heel goed deze vaardigheden hebben, maar vrouwen, starters en andere culturen krijgen zo meer kansen en voelen zich meer gewaardeerd.

Wat citaten uit de vacatures van ProRail:

Procescoordinator procesmanagement:
"Belangrijkste competenties zijn resultaatgerichtheid en overtuigingskracht." "Je beschikt over een flinke dosis ambitie, motivatie en flexibiliteit om door te groeien binnen de organisatie."

Als je een vrouw bent met kinderplannen, ga je toch twijfelen of je hierop zal reageren. Als bescheiden Aziaat heb je wellicht moeite met het idee dat je jezelf als individu zo op de voorgrond moet plaatsen.

Cost engineer spoorwegbouw:
"Je beschikt over analytische vaardigheden, bent proactief en stuurt op resultaten. Je bent zelfstandig en daadkrachtig in je optreden, heeft verantwoordelijkheidsgevoel en in staat onder druk te opereren. Uiteraard ben je kostenbewust en heb je ruim inzicht in financiële, economische en commerciële aspecten. Vanzelfsprekend beschik je over goede communicatieve vaardigheden en kan je goed samenwerken met collega’s en projectdeelnemers."

De volgorde in bovenstaande opsomming suggereert dat de harde (mannelijke, westerse) vaardigheden belangrijker zijn dan de zachte.

Nog wat persoonlijke ervaring:
Op de lagere en decentrale niveaus is het spoor echt een oude-mannenwereld: voor een jonge vrouw of bescheiden allochtoon is het niet gemakkelijk of leuk je er staande te houden. Sfeer is soms erg lomp. Op de hogere niveaus voelen je doelgroepen zich meer op hun gemak, maar daar starten ze niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zorg voor arbeidsvoorwaarden die even vrouw-onvriendelijk gezegd 'vrouw-vriendelijk' zijn.

Het klinkt erg rolbevestigend, maar kinderopvang, zorgverlof, variabele werktijden, thuiswerken, dat zijn allemaal arbeidsvoorwaarden die het voor vrouwen makkelijker maken om bij een bepaald bedrijf te willen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn ze bij Rijkswaterstaat ook mee bezig. En ook met crowdsourcing trouwens ;-)

Als je wil, kan ik wel iemand voor je zoeken die daar ideeen over wil uitwisselen, stuur maar een pb'tje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment lijkt het bij ProRail zo te zijn dat binnenkrijgen niet het probleem is; binnenhouden is dat wel.

Informeer eens bij de diverse managers en teamleiders. Er zijn recentelijk enkele mensen aangenomen die aan jouw gewenste profiel voldoen. Die zijn echter al snel vertrokken, vaak al tijdens de proeftijd.

Met hen zijn, als het goed is, exitgesprekken gevoerd. Die exitgesprekken zijn bij HRM beschikbaar.

Naast de verslagen van deze exitgesprekken, kennen de managers/teamleiders natuurlijk de achtergronden; zij weten wat er heeft gespeeld, en wat niet altijd netjes in het verslag van het exitgesprek staat.

Ik denk dat je bij hen een heleboel nuttige informatie kunt krijgen. Als je weet waarom jouw doelgroep vertrekt, weet je ook wat je moet veranderen om ze binnen te houden.