Moet je alsnog een gastouder opleiding doen als je al een diploma spw4 hebt?

Want gastouderopleiding is veel lager opgeleid

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is eerder aan bod geweest, zie gerelateerde vragen hieronder. Er staat een heel goed antwoord bij die eerste.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zoek altijd eerst voordat je een topic opent. Zo bespaar jezelf 5 punten :-) maar ook zorg je dat wij (de antwoorders) niet 10 keer het zelfde antwoord hoeven te geven. BVD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lagere opleiding of zelfs helemaal geen opleiding is sowieso niet iets om op neer te kijken. Maar daar ging de vraag niet om
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat jullie allemaal suggereren maar ik kijk iniedergeval op niemand neer!, ik wilde alleen weten of ik die cursus/opleiding nog moest gaan doen aangezien ik hopelijk straks mijn spw4 diploma heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kwam het op mij in ieder geval ook over. Niets mis met je vraag volgens mij.

Het beste antwoord

Ik ben zelf al 5 jaar gastouder.

Je moet in het bezit zijn van het mbo-2 diploma Helpende (Zorg en) Welzijn of u heeft een ander diploma waarmee je ook voldoet aan de deskundigheidseisen die de wet stelt. Adressen waar je deze opleidingen kunt volgen, tref je aan op de website van stichting Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK).
Daarnaast moet je in het bezit zijn van een geregistreerd certificaat Eerste Hulp aan kinderen van Het Oranje Kruis. Dit betekent dat het afgelegde examen moet voldoen aan de eindtermen van Het Oranje Kruis en dat het certificaat moet voorkomen in het register van Het Oranje Kruis. Je voldoet ook aan deze eis als u een geregistreerd certificaat Spoedeisende Hulpverlening bij Slachtoffers (SEHSO) of een geregistreerd certificaat Spoedeisende Hulpverlening bij Kinderen (SEHBK) heeft van NedCert. Daarnaast voldoe je aan deze eis als je een van de volgende geregistreerde certificaten van het Nederlands Instituut Voor Kwaliteitszorg Training & Advies (Nikta) heeft: Acute Zorg bij kinderen, Acute Zorgverlener Module Kind en Omgeving of Eerstehulpverlener.

Dit heb ik uit mijn gastouderwerkmap.

Je moet wel aan een aantal andere eisen voldoen.
Zoals een vog voor jouw en andere huisgenoten vanaf 18 jaar. Je moet een ehbo diploma hebben en die op tijd verlengen. je huis moet aan de eisen voldoen (ggd controle) en je moet opgenomen worden in het landelijk register kinderopvang.

Maar zit dus sowieso goed met je spw4 diploma!
Ik heb zelf een spw3.