Een carrièremove, hoe pak je dat aan?

Ik heb een glansrijke carrière maar ben steeds vaker mijn vak behoorlijk beu en overweeg het roer om te gooien en iets anders te gaan doen. Hoewel ik een universitaire opleiding heb, heb ik dus maar kennis op 1 vakgebied. Eerst nog jarenlang een andere studie doen is geen optie. Wie heeft hier ervaring mee en hoe waag je die sprong? Lef hebben en doen of voor zekerheid kiezen en blijven zitten waar ik zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het is al gezegd en ik ben het er mee eens: je leeftijd is hier geen belemmering. En als je iets nieuws wilt, kom je met lef en een goede voorbereiding een heel eind!

Belangrijkste is om erachter te komen wat je zoekt in een nieuwe carrière. Wat vind je leuk uit je huidige werk dat je zeker terug wilt zien komen? Wat vind je leuk in andere activiteiten die je hebt ontplooid? En wat zou je heel graag eens willen uitproberen?

Maak er waarden van en begin met "Ik wil": Ik wil mooie dingen maken. Ik wil mensen vooruit helpen. Ik wil iets goeds doen voor de wereld. Ik wil projectmatig werken.
Bepaal ook waar je goed in bent, wat je in je huidige carrière hebt geleerd en wat je graag in een nieuwe baan wilt gaan leren en ervaren. Zo kun je een switch ook aan een nieuwe werkgever verkopen.

Ga eens praten met mensen die een baan hebben die je fantastisch lijkt. Vraag eens hoe ze op die plek terecht zijn gekomen, wat er leuk is en niet leuk aan hun baan. Durf daarbij buiten je eigen straatje te kijken. Mensen vinden het bijna altijd leuk als je uit oprechte interesse contact opneemt over wat ze doen.

Vraag eens aan een paar leuke collega's en aan vrienden wat ze jou zouden zien doen. Stel ze de vraag: welke baan vind jij nou echt bij mij passen? Heel vaak krijg je daar heel interessante input uit.

Misschien krijg je tijdens je zoektocht naar wat je wil nieuwe inzichten die je huidige carrière een boost kunnen geven. Misschien dat er een vacature komt en dat mensen ineens aan jou denken, omdat je met ze over je ambities hebt gepraat. Misschien dat mensen je ineens een tip geven, of zeggen: ga daar eens praten, ik zal eens een balletje voor je opgooien. Als je open bent over dat je zoekende bent, gaan er ook deuren open.

Laatste tip: Neem de tijd! Beter dat je een jaar bezig bent met uitvinden wat je wilt, dan dat je een overhaaste beslissing neemt. Maak er een project van en hou bij wat je bevindingen zijn. Het is een grote beslissing in je leven, zorg dat je die goed onderbouwt. En neem dan weloverwogen de sprong in het diepe!

Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een carriere move binnen je huidige organisatie is het eenvoudigste voor jou. Je zal misschien wel afdelingen hebben gezien, waar je zou willen werken. Ga gewoon eens praten met de verantwoordelijken van die afdelingen en met HR.

Overstappen binnen de huidige organisatie veiliger voor jezelf, je kent de afdelingen, de mensen, de dienst/het product.

Vanaf die plek kan je verder kijken naar andere mogelijkheden (intern of extern).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nu, op je 32e (zoals ik zie in je profiel) je werk al beu bent dan ben je nog jong genoeg om het roer om te gooien en gaan doen wat je echt leuk vindt. Anders moet je nog 33 jaar doen wat je NIET leuk vindt.

E.e.a. hangt natuurlijk wel af van je persoonlijke situatie, het risico wat je wilt/kunt lopen en de financiële buffer die je hebt om het uit te zingen als de inkomsten terugvallen. Je kunt ook denken dat als het mislukt, je met jouw achtergrond en leeftijd ook zo weer een baan hebt.

Ik ken iemand die motoren importeert en opknapt omdat ie dat leuk vindt. Hij had wel eerst miljoenen voor zijn bedrijf ontvangen bij verkoop, dat maakt zo'n stap net even makkelijker.
paulus811
13 jaar geleden
Het zal eraan liggen wat je precies doet maar een eigen zaak beginnen kan bijna altijd.
Hebben wij gedaan toen mijn man de 40jr. al voorbij was, het was een gok maar we hebben er nooit spijt van gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een afgeronde doctorale opleiding economie/econometrie en een postdoctorale opleiding informatie technologie. Ik werkte als docent an een HEAO, was zelfs adjunct directeur. Op een gegeven moment in 1987 verloor ik mijn geloof in het Nederlandse onderwijs en ben er m.i.v. het eerstvolgende nieuwe schooljaar uitgestapt. Daarna mijn sterke punten op een rijtje gezet en mijzelf in het internationale consultancy leven stort. Business analyse was en is mijn sterke punt. Ik heb mij in 1997 niet meer te huur aangeboden en tot 2008 lopende zaken afgewerkt.
Ik moest in 2008 mijn klanten duidelijk maken, dat ik echt weg wilde, omdat ik het niet vond passen, dat ik als toen 68-jarige grijze man, daar rondliep. Het ging daarbij om Forbes top 3 financiële bedrijven.

Nooit spijt van de keuze gehad en een goed leven geleden, met daarbij een meer dan goed inkomen.

Je moet er wel voor gaan, en scherp zijn de juiste mentaliteit hebben. De juiste mentaliteit is, altijd een tevreden klant willen achterlaten, tegen elke prijs. Ik heb nagenoeg mijn gehele leven 6 dagen per week gewerkt, vooral omdat ik uitging van 5 dagen, maar wat ruimte wilde om mijn eigen werk te controleren en hier en daar wat extra tijd te besteden. Maar omdat ik overal in de wereld banen aannam en mij partner altijd meenam, kijk ik terug met groot genoegen.

Ik ga dit account vanavond verwiojderen, omdat het teveel vertelt over mij. Ik heb niet voor niets gewerkt met datamining. :-))

Toegevoegd na 3 minuten:
32 jaar en blijven zitten waar je zit. Kun je dan niet beter vast een plaatse reserveren op het plaatselijke kerkhof.
Afhankelijk van jouw kennen en kunnen zeg ik: wordt zelfstandig en vertrek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op de site van birgit van tuijl, en er zijn meer van dat soort mogelijkheden
het geeft een zetje in de rug,
en praat erover met zoveel mogelijk mensen, verschillende meningen en haal eruit wat jij daarvan belangrijk vind en iets mee kan.
geef het wel tijd, je kunt zoiets niet forceren, je hebt tijd nodig om dingen uit te zoeken, een boel informatie te vergaren
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opleiding doen, ontslag nemen, nieuwe baan zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk het van de positieve kant, je hebt een universitair diploma! Dat betekent dat je een op een bepaalde manier en een bepaald niveau kunt denken. de richting is natuurlijk ook belangrijk maar jouw niveau zegt ook heel veel.

Wat vooral heel erg belangrijk is om goed voor jezelf te achterhalen wat jij wilt. Ik weet niet of je al een idee hebt welke richting het zou moeten worden, mocht je het nog niet weten is het wel nodig om dat eerst te doen.

Daarna is het handig je af te vragen hoe je kunt bereiken wat je wilt. Je kunt als het nodig is natuurlijk wel overwegen een master te doen in de door jouw gewenste richting, dit is geen jarenlange studie, maar kan er wel voor zorgen dat je de richting op kan gaan die je uiteindelijk op wilt.

Maar blijf todat je echt weet wat je wilt zitten waar je zit, dan kun je daarnaast uitvinden wat het wel is wat je wilt en ook eventueel in de avonduren een master gaan doen.
Uiteraard kun je altijd al om je heen kijken en solliciteren als je iets tegenkomt wat je wel leuk vind.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is best eng om in het diepe te springen. Probeer te bedenken of je kunt leven met de vragen: WAT (gebeurt er als ik de sprong niet waag).
ALS (ik gesprongen ben kan ik dan leven met de consequenties). Stel je doel en gaan met die banaan.
Heb zelf in totaal 14 switches gemaakt. Werk al vanaf mijn 14e jaar. Steeds heb ik, al dan niet gedwongen door omstandigheden, werk gedaan zoals dat het beste uitkwam in mijn situatie. Niet alle keuzes waren even gelukkig maar ik heb er zeker geen spijt van. Ik ontdekte dat mijn grootste probleem de sleur was welke al na enige maanden een probleem werd. Toen ik eindelijk het vak uit kon oefenen waar ik mijn hele hart, ziel en zaligheid in kwijt kon heb ik dat opgegeven om voor mijn gehandicapte kind te zorgen. Ook hier heb ik nog steeds geen spijt van. Mijn huidige vak beoefen ik het langst, meer dan 10 jaar, en met heel veel plezier. Ik kan er alles in kwijt wat ik belangrijk vind. Geen dag, geen uur is hetzelfde. Weg sleur, lang leve de hectiek.
Dus: Bedenk wat je beu bent en verander dat. Misschien dat een korte cursus van enkele maanden nodig is om te doen wat je wel echt leuk vindt.
Heel veel moed en succes gewenst