Een concurrentiebeding moet een bedrijf beschermen tegen het "lekken" van belangrijke informatie naar andere (concurrerende) bedrijven. Een bedrijf kan hierdoor grote schade ondervinden.
Aan de andere kant mag een concurrentiebeding geen belemmering zijn voor een verdere ontwikkeling van een medewerker of in jouw geval bij het vinden van een nieuwe baan.
Als het nieuwe bedrijf een zelfde leveringsprogramma heeft als het oude en ze kunnen de nieuwe informatie omzetten in nieuwe producten die concurrerend zijn voor het oude bedrijf en je krijgt ook nog een vergelijkende functie in het nieuwe bedrijf, dan zal de rechter in jou nadeel beslissen.
Het ligt dus vrij gecompliceerd en een rechter zal met al deze zaken rekening houden.
Het antwoord: je werkgever kan je niet onder ALLE OMSTANDIGHEDEN aan het concurrentiebeding houden, maar in een situatie als hierboven geschetst kan hij het je flink lastig maken, zeker als het om een groot bedrijf gaat die een goede advocaat kan betalen.
Ga liever naar een bedrijf die wel raakvlakken heeft met het oude bedrijf en kies een andere naam voor je functie. B.v. je was constructeur en nu wordt je projectleider.
Ik schijf dit uit ervaring. Een keer heeft een werkgever me tegen kunnen houden bij het accepteren van een nieuwe job, de tweede keer wist ik te werk moest gaan!
Overigens klakkeloos belangrijke informatie overhevelen naar een concurerend bedrijf is niet netjes, ook niet zonder concurentiebeding.
Om deze reden heb ik zelf wel eens een sollicitant niet aangenomen.
Toegevoegd na 3 minuten:
wist ik te werk moest gaan! = wist ik hoe ik te werk moest gaan!