Vernieling dagbesteding in de gehandicaptenzorg, hoe pakken we dit aan?
We hebben een deelnemer gehad zei heeft spullen van ons vernield. Ze heeft met laptops gegooid deze zijn nu allemaal kapot ook heeft zei op de parkeerplaats met stenen gegooid er zijn auto's van begeleiding maar ook mensen van kantoor zwaar beschadigd. Nu wilden we haar noodzakelijk tegenhouden fixeren dit is niet gelukt ze is weggelopen naar huis. Haar reden was ze wilde Andere dagbesteding onze dagbesteding was niet wat voor haar. Nu hebben wij contact gehad met ouders en begeleiding van Wonen nu kregen wij als antwoord vergoeden heeft ze geen behoefte aan ze is er helemaal klaar mee het gaat nu net zo goed met haar daar kunnen we haar niet mee lastig vallen jullie moeten respecteren dat zei het zo goed vind en daar geen behoefte aan heeft wat kunnen wij?. wij willen dat zei een mooie toekomst heeft dus aangifte willen wij liever niet doen maar we hebben duizenden euro's schade er stonden moderne auto's met elektrische spiegels maar ook 2 oldtimers waaraan moeilijk aan onderdelen te komen is. en de laptops waren pas nieuw. We willen dit liever niet uit eigen zak betalen. Aangifte doen is niet makkelijk we hebben namelijk een beroepsgeheim. En willen haar verder niet schaden met een strafblad want het gaat nu super met haar
Ik vind bovenstaande niet super. Het is de taak van de ouders om dit met jullie op te lossen. Verder vind ik het een mooie gedachte om iemand een mooi leven te gunnen. Maar er zijn grenzen.
Als een andere deelnemer, zoals jij het noemt, dit gedrag kopieert, maken er jullie dan weer geen werk van? En als je er dan wel werk van maakt, krijg je helemaal gedoe. ‘Toen deden jullie er ook niks mee’. Dus, ouders verantwoordelijk stellen.
Anders helaas verdere stappen ondernemen.
Normaal moet een instelling protocollen hebben. Dingen van de dagbesteding die vernield zijn,
zijn wellicht verzekerd. Persoonlijk eigendom regelen met ouders.
Dan kunnen jullie nadenken over wat te doen in zo'n situatie.
Dan kun je aan cliënten en hun verantwoordelijken en aan de (toekomstige) werknemers protocollen voorleggen ipv alleen te zeggen dat jullie respect voor elkaar hebben. Je praat alles recht.
Laptops die van de instelling zijn, kun je wel degelijk verzekeren.
Ook bij vernieling.
Auto's zijn persoonlijk eigendom.
Staat los van alles.
Ook mensen met een beperking (Misschien wel juist deze groep) hebben grenzen nodig. Ik zou het ook niet pikken als ik daar werk en mijn auto vernield wordt door een cliënt.
Ook deze dame is verzekerd.
Zolang zij geen 21 jaar is (en wellicht ook erna door de beperking) zijn de ouders financieel aansprakelijk.
"Gevolgen voor collega's relatief klein zijn en alleen puur financieel" Dit kan dus echt niet!
Als werkgever heb je niet alleen de zorgplicht voor de cliënten, maar ook voor je werknemers. De schade is echt niet alleen financieel. En bovendien kun je niet oordelen over de financiële situatie van collega's. Dat is ook gewoon privé, die collega's hoeven geen openheid te geven over hun financiële situaties. Zelfs al ging het over 20 euro per persoon, dan nog klopt de redenatie niet en is het gewoon niet eerlijk dat de medewerkers zelf hun schade moeten betalen. De getroffen werknemers hebben het recht om serieus genomen te worden. Als zij willen dat hun schade wordt vergoed, dan moet dat gewoon gebeuren. En als de werkgever vindt dat de werknemers hun schade niet bij de cliënt mogen claimen, dan dient de werkgever (blijkbaar een stichting in dit geval) die schade te vergoeden. Dreigen met ontslag en voor een ander bepalen dat de gevolgen 'relatief klein' zijn is echt een heel goed recept voor een burn-out. Je neemt mensen niet serieus en zet ze onder druk en dat kan een enorme impact hebben. De werksfeer en vertrouwensband tussen werkgever en werknemers is in elk geval goed verziekt. Dat kan maar op 1 manier opgelost worden. Het erbij laten zitten is niet de oplossing. Die hele stichting kan er alsnog aan failliet gaan als meerdere collega's nu tegelijk vertrekken (werk genoeg te vinden in deze sector) of zich langdurig ziek melden. En bij uitval van medewerkers worden ook alle andere cliënten de dupe. Als ik één van die getroffen medewerkers zou zijn, zou ik er letterlijk goed ziek van zijn en daar niet meer willen werken. Ik zou zorgen dat mijn schade wordt vergoed en me dan ziek melden en op zoek gaan naar een andere werkgever. En als ik dat dreigement van ontslag zwart-op-wit zou hebben, zou ik daarmee langs het juridisch loket of de rechtsbijstandsverzekering gaan.
Waarom moeten jullie dat accepteren? Dat de deelnemer geen contact wil, is prima
Maar de schade zal zij of haar ouders of wie haar ook vertegenwoordigd moeten vergoeden.
"Ook hebben we te horen gekregen dat de schade helaas voor eigen rekening is" Van wie te horen gekregen? En met welke argumenten? Omdat de deelnemer niet wil?
Dat jij bereid bent om zelf voor de kosten op te draaien, moet jij zelf beslissen. Maar je kunt dat niet eisen van collega 's. En de organisatie ook niet.
Alleen dan niet iemand de dader, die bekend is, daar wel aansprakelijk voor worden gesteld. Dat kan iedereen doen, die schade heeft geleden door deze persoon. Wat de dader of de organisatie daarvan vindt is niet belangrijk. Alleen is de vraag die bij mij nu bovenkomt of de slachtoffers wel de dader aansprakelijk willen stellen. Daar lijkt het niet op.
Er was een incident.
Elke Nederlander heeft het recht om terecht aangifte te doen. Klaar.
De dame wil niet, de ouders laten niks horen, de stichting wil niet. Fijn allemaal.
Dus dan heeft elke werknemer het recht om naar de politie te gaan. Die dame en die stichting kan zeggen wat ze willen.
Als die stichting hún personeel zo behandelt en die dame zo pampert, sorry hoor. Dat recht hebben ze alleen als ze ook voor alle kosten opdraaien.
Maar dat doen ze niet. Ze houden de dame een hand boven het hoofd en ze ‘straffen’ en ‘intimideren’ hun personeel.
Tja, gelukkig is iedereen vrij om toch naar de politie te stappen.
Succes
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.