Is de werk kar klaar maken en opruimen eigen tijd?
Ik heb een vraag, ik werk nu bijna 4 jaar in de schoonmaak via een schoonmaak bedrijf. Nu is het zo dat ik er steeds meer mee zit dat ik elke dag wel zeker een half uur in mijn eigen tijd sta. Dit komt omdat wij onze karren klaar
moeten maken voor wij beginnen en als we klaar zijn met de appartementen de kar weer moeten opruimen en het afval moeten weg brengen en kar weer bijvullen + wij best veel van het ene naar andere appartement lopen. Wij krijgen 30 minuten per appartement en 1 keer in de 4 weken 1 uur 30 minuten. Gemiddeld werken wij 4 uur en sommigen iets langerm nu hebben collegas dit een aantal jaar al eens aan gekaart en wordt er gewoon gezegd dat wij dit in onze WERKTIJD moeten doen en we bij elke bewoner maar 5 minuten moeten afhalen. Nu is het al aanpoten om in 30 minuten alles netjes te krijgen aangezien het best grote appartementen zijn met 2 slaapkamers. We moeten al een paar keer naar binnen en buiten om onze spullen van de kar te halen aangezien de kar buiten het appartement op de gang staat.
Ten eerste is het niet te doen om nog eens 5 minuten van de tijd die we hebben voor een appartement af te halen en ten 2e is het niet eerlijk omdat de mensen er voor betalen (meeste ouderen met wlz indicatie of zorg indicatie en weten zelf niet hoe of wat dus dat is nog eens extra laf eigenlijk). Iemand die dit ook heeft meegemaakt of weet wat ik kan doen om toch voor elkaar te krijgen dat wij de karren etc NIET in onze eigen tijd of de bewoners hun tijd moeten inkorte
Dan gaat het maar de tijd af van die mensen. Heel sneu, maar het is wat het is. Een half uur is echt héél veel. Blijkbaar heeft de werkgever het lekker makkelijk zo. Gewoon afschuiven en jullie gaan gewoon door. Dat scheelt de werkgever veel centjes. Stel je hebt 20 collega's, 2,5 uur per week niet uitbetalen. Dat is 50 uur per week. 2600 uur per jaar die hij zo in eigen zak steekt. Doet hij slim. Daar zou ik mij niet voor lenen.
Hoi Hoi, Ik heb je vraag over de tijd voorgelegd en het volgende antwoord kreeg ik terug : Wat betreft Eva die vraagt over het klaarzetten van de werkwagen en de tijd tussen bewoners: bij de opstart van Bilderdijk is inderdaad afgesproken dat deze tijd verwerkt zit in de normtijd per bewoner. Dit is een gangbare afspraak in de schoonmaak binnen de zorgsector: de totale tijd per ruimte of bewoner (in dit geval 30 minuten) is inclusief looproutes, kar klaarzetten en afrondende handelingen zoals afval wegbrengen. Er is dus geen losse extra tijd voor deze werkzaamheden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.