Is het mogelijk om in Nederland te werken met een Belgisch diploma rechten?

3 weken geleden
1.8K
LeonardN
3 weken geleden
Wat voor werk wil je gaan doen?
tinus1969
3 weken geleden
Dat hangt er idd vanaf wat je precies wil doen in NL, en wat voor specialisatie je hebt. Ik vermoed dat je bijzonder interessant bent voor een kantoor/bedrijf dat veel zaken doet met België - mits je goed thuis bent in verbintenissenrecht. Ook EU recht lijkt me relevant.

Antwoorden (1)

Ja, zelfs zonder Belgisch rechtendiploma zal het mogelijk zijn om in Nederland te werken. Zolang je ingezetene bent van de EU mag je in Nederland werken.
===
Als je de vraag onvolledig hebt gesteld en bedoelde te vragen of je advocaat kan worden in Nederland met een Belgische rechtenstudie:

https://www.advocatenorde.nl/de-advocaat/tableau/toetreding-balie-met-vooropleiding

Vooropleiding (deels) buiten Nederland maar binnen de EU (produit infini)
Het is ook mogelijk dat een deel van de opleiding in het buitenland is gevolgd en afgerond. Daarvoor gelden bepaalde vereisten op grond van de Advocatenwet.

Als in een EU-lidstaat, de EER of Zwitserland een gelijkwaardige rechtenstudie is voltooid, maar u bent nog niet (volledig) gekwalificeerd om beroepswerkzaamheden uit te oefenen (produit infini), dan onderzoekt de algemene raad de gelijkwaardigheid van de afgeronde rechtenopleiding in het buitenland. Er wordt getoetst aan het Besluit beroepsvereisten advocatuur. Bij een verschil is het mogelijk dat aanvullende examens worden gevraagd (zie artikel 2, vierde lid, van de Advocatenwet). Dit artikel is een uitwerking van het arrest Morgenbesser (C-313/01) van het Hof van Justitie van de EU.

Een verzoek tot onderzoek gelijkwaardigheid kan worden ingediend via het formulier op grond van artikel 2, vierde lid, van de Advocatenwet. Dit formulier kan worden ingediend via jz@advocatenorde.nl.
Toegevoegd op 24 mei 2024 06:29: bron
3 weken geleden