Mag ik weigeren om samenwerken te beeindigen als de leidinggevende ons apart wil zetten?

Ik werk al 4 jaar met een collega bij een zelfde pand om schoon te maken. We werken samen op en zijn zo goed op elkaar ingespeeld. Nu willen ze ons uit elkaar halen zodat we ieders een eigen afdeling hebben.
Er zouden wat klachten zijn maar een duidelijk antwoord hierop wat er dan precies mis is krijgen we niet. We hebben aangegeven om extra aandacht te geven aan de ruimtes maar ik weiger om apart te gaan werken. Mag ik dat weigeren?

2 weken geleden
2.7K
ronron1212
2 weken geleden
Nee dat het werkweigering
Lonkie
2 weken geleden
Ik weiger geen werk toch??
tinus1969
2 weken geleden
Waarom wil je pertinent niet apart werken?
Als werknemer sta je 'onder gezag', dat betekent dat je opdrachten van je werkgever uit moet voeren, binnen een aantal redelijke grenzen.
Lonkie
2 weken geleden
Omdat ik dit al ruim 3 jaar doe met dezelfde collega zonder enige vorm van kritiek
ronron1212
2 weken geleden
Je schrijft zelf mag ik dit weigeren nee dus het is werkweigering.
tinus1969
2 weken geleden
@Lonkie, nogmaals, waarom is dit zo belangrijk voor je? Je schrijft 'Omdat ik dit al ruim 3 jaar doe met dezelfde collega zonder enige vorm van kritiek'. Het simpele feit dat je iets al jaren doet en dat er nooit kritiek is geweest, maakt het nog niet belangrijk.
Lonkie
2 weken geleden
Omdat er geen aantoonbare redenen is om ons uit elkaar te halen. Er is geen enkele toegevoegde waarde om ons te scheiden van onze werkzaamheden
Castle
2 weken geleden
De opdrachten van je werkgever moeten billijk zijn. In de wet staat dat er gehouden moet worden aan goed werkgever- en werknemerschap. De opdracht lijkt billijk en dan zou je het uit moeten voeren. Ik weet niet of je alleen op de afdeling werkt zonder andere mensen erbij want dan kun je altijd nog zeggen dat in geval van ongeluk o.i.d. er niemand is die je kan helpen.
tinus1969
2 weken geleden
Laat ik het anders vragen: Je stevent nu af op een conflict met je werkgever, waarbij je misschien gelijk hebt, maar het zelden (of iig alleen met moeite) krijgt. Dus is de vraag: Waarom is dit belangrijk genoeg om er een conflict over aan te gaan? Is de nieuwe situatie voor jou een verslechtering, die zo veel slechter is, dat je er een risicovol conflict voor wil aangaan?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
@tinus1969
Is het 'waarom' relevant voor beantwoording van de vraag ?
Los van de al gegeven redenen: "We werken samen op en zijn zo goed op elkaar ingespeeld."
tinus1969
2 weken geleden
Mss is dat idd belangrijk, @Oze, omdat er een argument uit kan komen om het conflict met de werkgever aan te gaan en hoe dat aan te pakken.
BonBonvanJohn
2 weken geleden
Je zegt: 'Omdat er geen aantoonbare redenen is om ons uit elkaar te halen.'
Misschien zijn die er wel maar deelt je werkgever die niet. Wellicht ben je wel teveel ingespeeld op je collega en is het af en toe een beetje te gezellig tussen jullie waardoor werk eronder lijdt. Misschien dat daar een klacht over binnen is gekomen? Ik zeg maar iets.
Lonkie
2 weken geleden
Dan bespreek je dat toch en wat is het probleem als we verder ons werk netjes en goed doen want er zijn geen klachten.
tinus1969
2 weken geleden
Het loont om de werkgever nog eens aardig te vragen wat precies het probleem is, zeg er dan ook 'zodat ik het voortaan beter kan doen'.
Lonkie
2 weken geleden
Het is ook een ons kent ons cultuur en na al die jaren kom je er nog steeds niet tussen als je niet van hun soort bent
tinus1969
2 weken geleden
En hoor jij er wel of niet bij? Welke 'ons'? Ik proef heel veel gedoe op de achtergrond.
Lonkie
2 weken geleden
Nee daar kom je nooit tussen
tinus1969
2 weken geleden
Ander werk zoeken. Er is genoeg te vinden.

Antwoorden (1)

Het is normaal gebruik dat een leidinggevende het werk onder de teamleden verdeeld. (Lees: de leidinggevende bepaald wie op welk (onderdeel van de) opdracht wordt ingezet.)
Je baas mag jullie dus uit elkaar halen.
Jij mag protesteren en aangeven het er niet mee eens te zijn, maar veel meer heb je niet in handen.
In samenwerking met een vakbond zou je nog een staking kunnen overwegen, maar of je daar veel mee opschiet betwijfel ik.
Je vraag klinkt alsof je als uiterste middel botweg zou willen weigeren om je opgedragen werk te doen wanneer jullie uit elkaar gehaald worden komt wordt gezien als werkweigering en kan reden voor ontslag zijn.