Bij een 0 uren contract mag je dan zelf je tijden bepalen?

Heb idee dat de baas mijn uren bepaald

6 maanden geleden
2K
crispy
6 maanden geleden
werk is geen speeltuin, het is niet de bedoeling dat je komt en gaat wanneer jij dat wil.
In principe kom je met je werkgever van te voren overeen wat je rooster is.
Maar als de werkgever jou een nul-uren contract heeft gegeven om jou alleen tijdens drukte op te willen roepen dan moet hij dat ook met je afgesproken hebben.
Ik zou er even met 'de baas' over in gesprek gaan, want dat is hoe dan ook het beste.
jc54
6 maanden geleden
Het idee dat jouw werkgever (baas) jouw werkuren bepaalt heb je goed. Ook hier geldt de regel: "wie betaalt, bepaalt".
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
Bij een 0-urencontract mag je ook 'nee' zeggen tegen je baas, wanneer het werk jou niet uitkomt.
Echter... dat werkt ook andersom. Je baas is immers ook niet verplicht jou werk te gunnen. Zeg je te vaak 'nee', dan kan er een punt komen dat jou baas je langs de kant laat staan.
tinus1969
6 maanden geleden
Klopt blijkbaar niet, @Oze. Zie mijn antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
@tinus1969
Oh... okay, dat is nieuw voor mij. Al kan ik me er wel iets bij voorstellen. Anders weet een werkgever nooit waar hij aan toe is.
Ik heb het ooit anders geleerd, maar blijkbaar slaat dat slechts op de periode minder dan 4 dagen vooraf.
tinus1969
6 maanden geleden
@Oze, er bestaan blijkbaar ook wel nuluren contracten zonder opkomstplicht - vroeger had dat iirc ook consequenties voor bv je ziekenfonds. Opkomstplicht is lastig af te dwingen bij bv scholieren en studenten - dan snijdt de werkgever zichzelf al snel in de vingers.

Antwoorden (2)

Een nul-urencontract wil zeggen dat je een arbeidsovereenkomst hebt met een onbepaald aantal uren. Kan dus ook helemaal nul zijn. Wordt ook wel een oproepcontract genoemd, wat betekent dat je opgeroepen kunt worden om (ogenblikkelijk) te komen werken, maar ook dat je dagen of weken niks van je werkgever hoort. Slechts de gewerkte uren krijg je betaald.
Vraagje: heb je het contract wel gelezen (en begrepen) voor je het tekende?
6 maanden geleden
Pieterke
6 maanden geleden
De baas bepaalt wanneer hij jou nodig heeft. Logisch want als jijzelf je uren zou kunnen bepalen dan zou je kunnen gaan werken terwijl er op dat moment geen werk voor je is.
Pieterke
6 maanden geleden
Sorry teusvh: Staat per ongeluk onder jouw antwoord. Moest bij reacties staan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
Volgens mij ligt het ook een beetje aan het contract wat je hebt en natuurlijk de afspraken met je baas.
Mijn vader had na zijn VUT-tijd een tijdje een 0-urenontract waarbij hij helemaal zelf kon bepalen of en wanneer hij ging werken. In zijn geval kon dat. Maar dat kan natuurlijk niet voor elke job !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
Bovenstaande reaktie is @Pieterke
Ja, je bent verplicht te komen, mits je op tijd bent opgeroepen. Zie link/bron: “Bij een nulurencontract moet jouw werkgever je minstens vier dagen van tevoren oproepen. Krijg je de oproep binnen vier dagen? Dan ben je niet verplicht om te gaan werken.”
Sommige werkgevers geven je de kans om vantevoren bepaalde dagen te blokkeren, aks die niet uitkomen.
6 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
Met de FNV als bron moet dit wel kloppen !