Mag een werkgever je ontslaan als de proeftijd voorbij is?

8 maanden geleden
1K
ronron1212
8 maanden geleden
Ja dat kan en dat mag.
Ubartu
8 maanden geleden
Zowel werknemer als werkgever mogen op ieder moment gedurende een proeftijd (en de periode die er aan vooraf gaat) zonder opgaaf van redenen besluiten de arbeidsovereenkomst stop te zetten.
Dit geldt niet na beëindiging van de proeftijd. Zie voor meer info https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidscontract-en-werktijden/proeftijd/
tinus1969
8 maanden geleden
@ronron1212, je bent wel heel kort door de bocht. Er is wel ontslagbescherming; vaak komt de kantonrechter er aan te pas.
Pieterke
8 maanden geleden
@tinus1969: Ontslagbescherming? Waar is dan die proeftijd voor? Voorheen was het in elk geval wel zo dat je direct na je proeftijd ontslagen kon worden.
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
Als ik de vraag goed lees, gaat het om ontslag NA de proeftijd. Als werknemer na afloop de proeftijd niet terug hoeft te komen (geen contract krijgt), dan is dat toegestaan. Werknemer moet dit uiteraard wel laten weten.
Als de proeftijd overgaat in een (tijdelijk) contract mag iemand nog steeds ontslagen worden, waarbij de werkgever zich moet houden aan wet- en regelgeving, zoals opzegtermijn.

Antwoorden (1)

Wanneer je een contract hebt met een bepaalde duur dan dienen beide partijen zich daar aan te houden. Ontslaan gaat dus niet zomaar. (En jij mag niet zomaar ontslag nemen !)

Echter op het moment dat je een wanprestatie levert, of er is een groot bedrijfsbelang mee gemoeid, dan kan via de kantonrechter verzocht worden het contract te ontbinden.

Heb je een contract van onbepaalde duur, dan kan je uiteraard ook na je proeftijd ontslagen worden. Dan zal er sprake zijn van een uitwerktijd.
jc54
8 maanden geleden
Op zich wel waar, maar geen antwoord op de vraag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Hoezo niet ?
Pieterke
8 maanden geleden
De vraag gaat over ontslag na de proeftijd. De min duim is niet van mij.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Het antwoord gaat ook over ontslag na de proeftijd.
Dat is niet expliciet vermeld omdat het gewoon antwoord op de vraag is. Maar wellicht zit daar het misverstand.