Mag ik studeren in een mbo school in nederland terwijl ik in belgië woon?

Ik wil een opleiding volgen in het mbo in Nederland. Ik ben van plan om elke keer met de auto van België naar Nederland te rijden om vervolgens naar mijn lessen te gaan. mijn vraag is of dit mogelijk is om van België te mogen reizen naar Nederland voor mijn studie terwijl ik in België blijf wonen. En vervolgens vertrek ik na de lessen terug naar België. Moet ik hiervoor een verblijfsvergunning aanvragen ? Moet ik verplicht wonen in Nederland ? Hopelijk kan iemand mij hier informatie over geven.

een jaar geleden
2.1K
fremar
een jaar geleden
Ben je Nederlander of Belg?
tinus1969
een jaar geleden
Is in principe geen probleem. Er is vrij verkeer van personen binnen de EU, een vergunning is niet nodig. Er zijn een paar uitzonderingen, mn als je vluchteling bent of anderszins geen EU burger bent. Sommige scholen stellen specifieke eisen.
john298
een jaar geleden
ik ben Belg, dus in principe is het geen probleem om dagelijks van België naar Nederland te reizen voor mijn lessen? bedankt voor de reacties
MarBet
een jaar geleden
Je bent alleen niet vanzelfsprekend toelaatbaar, omdat je een Nederlands vmbo-diploma (of hoger) moet hebben voor opleidingen vanaf niveau 2. Toelating zal dan via de toelatingscommissie gaan. Ook zul je wel geen recht op studiefinanciering hebben.

Antwoorden (1)

Hoi, je kan zeker studeren als je maar een juiste vooropleiding hebt ten opzichte van de opleiding in NL.
een jaar geleden