Is het toegestaan dat je een opgenomen vakantiedag op een andere dag moet inhalen?

Mijn vriendin heeft een afspraak met haar werkgever dat zij om de 3 weken op zaterdag vrij is. Hiervoor hoeft zij geen vakantiedag op te nemen, maar dit is gewoon een afspraak die zij hebben gemaakt. Mijn vriendin heeft een 32-uren contract.

Nu heeft zij op een zaterdag die ze wel moest werken een vakantiedag genomen (vorige week). Zij stond, volgens de andere afspraak van de vrije zaterdagen, deze zaterdag niet ingepland.
Een half uurtje voordat zij vandaag startte kreeg ze een appje van haar baas, die ze overigens een half uur later zou zien, dat er een foutje was en dat zij alsnog deze zaterdag moest werken. Haar vakantiedag van de vorige zaterdag wordt dus door haar baas gezien als deel van de afspraak dat zij om de 3 weken vrij heeft.

Nu is mijn vraag dus: is dit toegestaan? Voor zover ik weet zijn dit twee verschillende afspraken en zou het compleet het nut verslaan van vakantiedagen als deze op een andere dag ingehaald zouden moeten worden. Ik kan online de juiste wetsartikelen hierover niet vinden.

een jaar geleden
1.3K
Amadea
een jaar geleden
Je vergeet het verschil tussen vakantie en vrije dag. De werkgever heeft er vermoedelijk moeite mee om in het weekend het rooster rond te krijgen. De werknemer kan daarom niet zomaar een reguliere werkdag vrij nemen. Ik vind het logisch dat zij daar dan een andere dag voor moet komen werken.
Misdevraag
een jaar geleden
@Amadea, ik snap je benadering. Echter is er een vaste afspraak gemaakt dat er om de 3 weken een vrije zaterdag is. Het lijkt mij niet dat de werkgever enkele dagen van te voren zonder goede reden (onder het mom "foutje") ineens van die afspraak kan afwijken.
Het rondkrijgen van de planning is niet de verantwoordelijkheid van mijn vriendin. Vanzelfsprekend kan het gevraagd worden, maar zomaar afwijken van de afspraak én een dag terugkomen, omdat ze een echte vakantiedag meetellen als andere vrije dag, dat vind ik apart.
derikseijt
een jaar geleden
Een vrije dag is onbetaald en vakantiedagen zijn doorbetaald.
Stel je hebt 24 vakantiedagen en je neemt er 1 op dan heb je geen verplichting deze dag in te halen. Ook als je gewoon een onbetaalde vrije dag neem ben je ook geen dag schuldig. Maar als je een doorbetaalde vrije dag neem, dan ben je betaald voor een dag werk, zonder gewerkt te hebben. Dan zou je die dag wel moeten inhalen of terug moeten betalen. dan ben je de baas 1 dag schuldig. dus het is de vraag wat voor vrije dag zij heeft opgenomen.
verplicht werken bestaat niet meer. ga gewoon even na wat voor vrije dag zij heeft gehad. als zij nog evenveel standaard vrije dagen heeft en gewoon het zelfde salaris kreeg op basis van de uren die in het contract staan, dan heeft de baas 1 dag tegoed.
Misdevraag
een jaar geleden
@derikseijt bedankt voor je reactie en ik begrijp je onderbouwing. Vorige week zaterdag was echt een vakantiedag, dus gewoon betaald verlof. Die andere vrije zaterdag om de 3 weken is onbetaald en heeft te maken met haar uren en totaal te werken dagen over een bepaalde periode.
Dus het is echt alleen een kwestie van 1x betaald verlof en 1x onbetaald verlof volgens hun afspraak. Maar die 1x betaald verlof wordt ineens gezien als gedeelte van de andere afspraak en dat vind ik erg apart. Ze heeft dus nu een dag vrij gehad (normale vakantiedag), maar in plaats van dat de werkgever nu die andere afspraak ook hanteert, worden ineens de voorwaarden aangepast. Haar bazen staan niet open voor een gesprek, over welk onderwerp dan ook. Geldt voor al haar collega's helaas.
Amadea
een jaar geleden
Volgens jouw redenatie zou er dan recht moeten zijn op twee vrije zaterdagen achter elkaar. Niet dus.
Misdevraag
een jaar geleden
@Amadea Bedankt voor je reactie. Gezien het feit dat de afspraken voor een vrije zaterdag om de 3 weken en een normale vakantiedag twee verschillende dingen zouden moeten zijn, zou mijn vriendin dan inderdaad 2 zaterdagen achter elkaar vrij moeten hebben. Zo zijn worden de afspraken wel gewoon gevolgd. Dit is dan ook een toevalligheid dat ze 2x achter elkaar vrij zou zijn, maar helaas worden eenzijdig de afspraken opeens gewijzigd.
Ritsuka
een jaar geleden
Met je gewerkte uren bouw je vakantietijd op. Dat moet je niet 'later inhalen', dat heb je gewoon verdiend
derikseijt
een jaar geleden
Ik begrijp die baas ook wel. Hij denkt dat zij zich net zo verantwoordelijk voelt voor de zaak als hij, en dat zij vanzelfsprekend die onbetaalde gemiste dag voor een andere collega invalt. en dat het haar probleem is dat het fout gegaan is. Eigenlijk hoopt hij dat ze het gewoon accepteert. maar in werkelijkheid had ze gewoon mogen weigeren zonder dat ze ontslagen mag worden. die vakantie dag is verdiend en die extra vrije dag om de 3 weken was de afspraak. hij had gewoon moeten vragen of zij aub wil invallen omdat hij een fout gemaakt heeft. zij zou dan uit coulance kunnen beslissen of ze dat goed vind. maar nog steeds niet verplicht. die 2e vrije dag bestaat niet omdat ze beide anders zijn 1vrije en 1 vakantie.

Antwoorden (1)

Hoe ik het lees heeft ze een 32-uren contract en betekent dit dat ze per week 32 uur werkt.
1x in de 3 weken wordt ze zo ingedeeld dat ze die 32 uren op andere dagen in die week werkt, maar niet op de zaterdag. Daarom is het geen vrije dag.
In de betreffende week dat ze vrijgenomen had, had ze 24 uur gewerkt en 8 uur opgenomen?
In dat geval hoeft ze het dus niet in te halen.
Als ze het wel inhaalt dan hoeft ze die vrije dag niet in te leveren in die week.
Het totaal van gewerkte uren en vrijgenomen uren moet per week 32 zijn en dan hoeft ze niets in te halen.
een jaar geleden