Uitgestelde start van baan na afstuderen: is dit teveel gevraagd?

Volgend jaar ga ik afstuderen bij een bedrijf waarvan ik de kans hoog acht een baan aan over te houden. Zeker in de IT-branch.

Nu heb ik wel erg de wens om 2-3 maanden de wereld rond te reizen. De periode tussen afstuderen en het starten van het werkende leven leek mij daar een mooi moment voor. Mijn vraag is alleen: hoe (on)gebruikelijk is het om dit van een werkgever te vragen?

een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Dat kan natuurlijk altijd.
Afhankelijk hoe omhoog ze zitten met die vacature loop je kans dat die baan dan bij terugkomst bezet is.

Antwoorden (1)

Het is helemaal geen rare vraag. Veel werkgevers vinden het een goede levenservaring als je een tijd gaat reizen. Het staat heel goed op je cv, ook als je na je eerste baan een keer ergens anders wil solliciteren. Hoe eerder je het bespreekbaar maakt, hoe meer rekening de werkgever er ook mee kan houden.

Loop je door die wereldreis je baan mis die zou aansluiten op je studie? In de IT-branche lijkt me dat voorlopig geen probleem. Er zijn veel vacatures in de IT en dat blijft de komende jaren ook wel zo. Je vindt snel genoeg een andere werkgever als dat nodig is.
een jaar geleden