Mag een kind (10) zelfontworpen producten verkopen?

Mijn dochter van 10 ontwerpt zelf t-shirts en ze krijg nu regelmatig de vraag of anderen ze ook mogen kopen. Ook heeft ze het plan gevat om bij een lokale winkel te vragen of ze daar de t-shirts ook willen verkopen, ze wil een website maken etc. Ik vind het super dat ze zo haar 'ding' heeft gevonden, ook leuk om haar hierbij te helpen/ondersteunen maar heb geen idee hoe ik dit aan kan pakken. Mag zij dit al doen op haar leeftijd? Het is nu natuurlijk gewoon nog een hobby maar zodra ze iets wil gaan verkopen in winkels of website, moet ik dan nog ergens rekening mee houden? Moet ze hier een eigen rekening voor hebben? Of moet het eerst op mijn of mijn mans naam?

een jaar geleden
2.6K
tinus1969
een jaar geleden
Eigen bedrijf mag pas met 16, en zelfs dan alleen met toestemming rechter (‘handlichting’). https://ondernemersplein.kvk.nl/handlichting-aanvragen-als-minderjarige-ondernemer/
Inekez1
een jaar geleden
Kinderen onder de 13 mogen niet werken. Als hobby t-shirt ontwerpen kan wel, af en toe iets doorverkopen aan vrienden en familie ook. Commercieel denken richting winkels en websites zou ik maar even een paar jaar mee wachten. Ook als je het als ouders zou regelen, maar je wel je kind de ontwerpen laat maken, is het niet toegestaan. Bovendien komt er nog behoorlijk wat bij kijken als je via een website wil verkopen. Dat lijkt eenvoudig, maar er zitten behoorlijk wat juridische haken en ogen aan die vaker in het voordeel van de klant dan van de verkoper zijn.

Antwoorden (1)

Je moet met van alles rekening houden. Een beknopt overzicht is hier te vinden:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/starten-onder-de-18/tips-voor-ouders-van-ondernemende-kids/

Bedenkt dat een minderjarige handelingsonbekwaam is zodat voor alles toestemming van de ouders nodig is. "Handlichting" is pas mogelijk vanaf 16 jaar.

De verdiensten komen op een bankrekening en tot dochter 18 is telt het saldo van de bankrekening per 01-01 mee voor de ouders.

Zolang het werk van dochter in de "hobby- en familiesfeer" blijft, zal het fiscaal allemaal wel loslopen maar als dochter "deel gaat nenen aan het economisch verkeer" met de bedoeling winst te maken en die winst ook redelijkerwijs te verwachten is, zal ze aangifte inkomstenbelasting moeten doen.

En als je echt aan het in- en verkopen slaat, zal daarvan ook een en ander moeten worden vastgelegd wat de administratie waardig is.

Mijn advies zou zijn om het zelf allemaal op eigen naam te doen zodat dochter zich tot haar meerderjarigheid kan beperken tot het "creatieve proces".
Computoon
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Praktische tip: neem geen contact op met winkels en andere manieren die langdurige verplichtingen oplegt.
Inekez1
een jaar geleden
Kinderen onder de 13 mogen niet werken. Ook niet in het 'creatieve proces' van een mini-onderneming van hun ouders.
Computoon
een jaar geleden
Voor wat betreft het niet mogen werken, schijnen er toch ontheffingen mogelijk te zijn van de Arbeidsinspectie. Denk aan jonge kinderen die meedoen aan toneelstukken of in films.
LeonardN
een jaar geleden
@Computoon Die ontheffingen gelden enkel voor uitvoeringen en over werkstraffen, niet over hetgeen waar we het hier over hebben. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijbaan-vakantiewerk-en-stage-door-jongeren/werken-als-je-jonger-dan-13-jaar-bent
Werken als je jonger dan 13 jaar bent
Kinderen van 12 jaar mogen niet werken en zijn verplicht om naar school te gaan.
Zij mogen alleen werken als ze een werkstraf hebben.
Kinderen jonger dan 13 mogen wel meewerken aan een uitvoering. Bijvoorbeeld aan een reclamespot of een toneelstuk.