Hoe wordt je onderzoeksrechter en hoelang moet je hiervoor studeren?

Ik zou graag willen weten hoe je precies onderzoeksrechter wordt. Ik weet dat je hiervoor rechten moet studeren maar zijn er bepaalde andere voorwaarden voor je dit kan uitoefenen als beroep. En hoelang moet je precies wachten tot je effectief als onderzoeksrechter benoemd kan worden?

een jaar geleden
3.1K
Antoni
een jaar geleden
In Nederland bestaat de functie 'Onderzoeksrechter' niet. In Nederland heet zo iemand een rechter-commissaris. Op https://www.nationaleberoepengids.nl/rechter-commissaris vind je: 'Hoe word je een Rechter-commissaris? De vereisten zijn in ieder geval dat je rechter bent geweest en dat je daarin ook een zekere ervaring hebt of dat je een langdurige ervaring hebt in de advocatuur, waarbij je in ieder geval enkele maanden in de strafkamer bij de rechtbank hebt gewerkt. Elke beginnend Rechter-commissaris volgt voordat hij begint de cursus Rechter-commissaris in Strafzaken waarin je praktische ervaring opdoet met de opsporingstechnieken en politiewerk. Na deze cursus kun je aan de slag als Rechter-commissaris. Meestal wordt door de hoge werkdruk deze functie maar voor twee tot drie jaar uitgevoerd.'

Antwoorden (1)

Op deze website https://webwoordenboek.nl/artikel/wat-doet-de-onderzoeksrechter vind je hierover deze informatie:

'Hoe word je onderzoeksrechter?

Er zijn drie manieren om benoemd te worden tot magistraat:

Via de gerechtelijke stage.
Via een examen inzake beroepsbekwaamheid.
Via het mondelinge evaluatie-examen.'

Daarna word je doorverwezen naar deze website https://justitie.belgium.be/nl/rechterlijke_orde/wie_is_wie_in_de_rechtbank/magistraten/rechter_worden. Daar vind je deze informatie:

'Magistraat worden

Om magistraat te worden moet u minstens een diploma in de rechten hebben en Belg zijn. De andere voorwaarden hangen af van de procedure die u als kandidaat-magistraat wilt volgen. Er zijn drie manieren om benoemd te worden tot magistraat:

Via de gerechtelijke stage
Via een examen inzake beroepsbekwaamheid
Via het mondelinge evaluatie-examen

De vermelde examens worden georganiseerd door de Hoge Raad voor de Justitie, een orgaan dat onafhankelijk is van de minister van Justitie.'

De website van de Hoge Raad voor de Justitie is deze: https://hrj.be/nl.
Antoni
een jaar geleden