Bij welke temperaturen mag je het werk neerleggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik werk in de bouw en dus een bouw cao

Het beste antwoord

In de zomer kunnen hoge temperaturen verhinderen dat er in aanvaardbare omstandigheden kan gewerkt worden.

De werkgever is verplicht om een aantal maatregelen te nemen om de ongemakken te verminderen wanneer bij hitte(golven) tijdens de zomer.

Opgelet de temperaturen die vermeld worden in de regelgeving worden niet gemeten met een gewone thermometer maar met een vochtige globethermometer. Deze thermometer houdt niet alleen rekening de temperatuur maar ondermeer ook met de vochtigheidsgraad. Om 30° te bereiken op een vochtige globethermometer, zal het op een gewone thermometer bijna 40°C moet zijn.

Wanneer de temperatuur:
- 30° overschrijdt bij licht werk
- 26,7° bij halfzwaar werk
- 25° bij zwaar werk

moet de werkgever de volgende maatregelen nemen:

- de werknemers tegen rechtstreekse zonnestraling beschermen
- frisdranken verstrekken; (vb. water, drinkfontein, aanbevolen temperatuur tussen 10° en 15°)
- verluchtingstoestellen installeren binnen de 48 uur na de vastgestelde hinder. Indien hierna de hinder voortduurt dient de werkgever aangepaste rusttijden te voorzien in een rustlokaal met een temperatuur lager dan 30°

Wanneer werknemers vinden dat er maatregelen moeten getroffen worden, kunnen ze beroep doen op het comité voor preventie en bescherming op het werk of op de arbeidsgeneesheer. De arbeidsgeneesheer bepaalt de te nemen maatregelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is water frisdrank?

Andere antwoorden (2)

Bij ons in de fabriek nooit,al wordt het 40 graden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zo is het. Ook in andere werkomgevingen is het niet voor niets dat er geen thermometer opgehangen mag worden of iets wat daar op lijkt. En als er dan wel wat misgaat hadden we beter voor onszelf moeten zorgen toch?
Dit is voor de bouw:

Werkgevers weigeren in de cao af te spreken bij welke temperatuur het echt gevaarlijk is om langer door te werken. De Arbeidsinspectie is duidelijk: bij 40 graden, gemeten op de werkplek, is het niet langer verantwoord om te werken, en moet de werknemer stoppen. Werkgevers erkennen deze grens niet, en er wordt dus gewoon doorgewerkt."