Ik heb morgenmiddag een sollicitatiegesprek bij de action. Waar moet ik op letten?

Ik heb morgen een sollicitatie gesprek bij de Action. Heeft er iemand tips waar ik op moet letten?? Ik wil me goed voorbereiden :)
Alvast heel erg bedankt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

https://www.nationalevacaturebank.nl/carriere/Sollicitatiegesprek/sollicitatiegesprek-tips-wat-je-wel-en-niet-moet-doen?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Wat moet je wél doen tijdens een sollicitatiegesprek?
Zet je telefoon uit. Laat ‘m niet op trilstand staan. Als je gebeld wordt, is dit alsnog hoorbaar en dat is erg storend.
Wees beleefd. Zorg dat je netjes bent tegen iedereen. Ook tegen de receptioniste en eventuele andere personen die je tegenkomt. Als je daar komt werken, wil je geen verkeerde indruk achtergelaten hebben.
Stel je netjes voor. Zeg duidelijk je naam en geef een stevige handdruk. Let wel op dat je niet knijpt!
Zorg dat je rechtop zit en probeer je schouders te ontspannen. Dit draagt bij aan een actieve houding.
Praat rustig en duidelijk. Hierdoor ben je beter te verstaan en kom je meer ontspannen over. Zorg ook voor wat rustmomenten bij het beantwoorden van vragen. Hierdoor hebben jouw gesprekspartners de tijd om jouw reacties te verwerken.
Maak oogcontact. Wissel het oogcontact af als je een gesprek hebt met meerdere personen.
Let op je lichaamstaal. Probeer een open houding te hebben. Vermijd defensieve lichaamstaal, zoals armen over elkaar en gekruiste benen. Let erop dat je dit ook niet per ongeluk doet, als je bijvoorbeeld een lastige vraag krijgt. Blijf ontspannen en professioneel.
Sluit het gesprek netjes af. Bedank je gesprekspartners voor hun tijd en geef ze bij het weggaan weer een hand.

Wat moet je niet doen tijdens een sollicitatiegesprek?
Kom niet te laat! Dit klinkt misschien heel erg logisch tussen de sollicitatiegesprek tips, maar het is wel belangrijk. Mocht het gebeuren dat je wel te laat bent, bied dan je excuses aan en bedank je gesprekspartners voor het wachten. Geef andere mensen niet de schuld van jouw tijdnood.
Ga niet als eerste zitten, tenzij je gesprekspartner jou uitnodigt om plaats te nemen.
Voorkom negatieve uitlatingen. Kraak je vorige werkgever en collega’s niet af tijdens je sollicitatiegesprek. De werkgever zal zich afvragen of je dit ook over je nieuwe baan zal gaan doen.
Zorg dat je niet arrogant bent. Tips geven ter verbetering mag best, maar doe dit op een positieve manier. Laat je niet negatief uit over het werk van een ander, want misschien is dit wel het werk van je gesprekspartner. Zorg dat je tips opbouwend zijn.
Onderbreek de ander niet. Laat je gesprekspartners hun verhaal afmaken en wacht netjes op jouw beurt met antwoord geven.
...
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Nog een advies: wees voorbereid op de vraag: Wat wil je over vijf jaar hebben bereikt? Het is niet handig daarop te antwoorden dat je dan de baan van je gesprekspartner zou willen hebben..., dus bedenk van tevoren op deze vraag een duidelijk, enigszins ambitieus, maar toch vriendelijk antwoord. En zorg dat je het bedrijf van tevoren goed kent. Wat doet het bedrijf precies, wat is de missie ervan en hoe succesvol is het? Wees ook voorbereid op de vraag wat jij te bieden hebt boven andere sollicitanten. Wat maakt jou méér geschikt voor de functie dan een willekeurige andere persoon?