Kunnen reiskosten worden teruggevorderd?

Ik werk bij een groot bedrijf, alleen omdat dit maar voor een half jaar was heb ik onder een payroll gestaan bij een ander bedrijf. Nu heb ik door corona alleen maar thuis gewerkt en elke week netjes me uren op geschreven. Nu blijkt het dat ze aan mij voor alle gewerkte dagen reiskostenvergoeding betaald hebben, terwijl ik zelf nooit heb aangegeven bij het invullen van me uren of ik naar kantoor ben geweest. Er is zelfs meerdere keren aan mij gevraagd als ik naar kantoor zou gaan of ik dit dan kan aangeven, omdat ik geen enkele keer naar kantoor ben geweest heb ik dit dus ook nooit aangegeven. Zelf is het mij nooit opgevallen dat zij mij dit hebben uit betaald, nu heb ik een mailtje gekregen dat ik dus al deze reiskosten moet terug betalen.

mogen zij dit zo terug vorderen en welke positie sta ik?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jullie zouden toch tot een schikking moeten kunnen komen. Jij hebt het nooit aangevraagd. De werkgever heeft het in de routine laten lopen. Formeel heb je er geen recht op, omdat je de kosten niet gemaakt hebt. Beide partijen zijn een beetje laks geweest.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan, het is een onverschuldigde betaling. Het feit dat jij alles goed doet, en dat zij de fout maken, maakt niet dat jij ineens recht op dat bedrag hebt.