Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Met miss (of misses als ze getrouwd is) en dan haar achternaam (of achternamen).
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
En wanneer gebruik je dan 'madam' of 'ma'am'? Ik vermoed dat wanneer je haar persoonlijk een vraag stelt, bijvoorbeeld 'Mevrouw, kunt u mij helpen?', iets zal moeten zeggen als 'Ma'am, can you help me?'.
In het Engeks is de aanspreektitel erg belangrijk.
Miss uit respect voor ongetrouwde vrouwen.
Misses (Mrs) uit respect voor getrouwde vrouwen.
Miss (Ms) kan je gebruiken voor wanneer je het niet weet.
Uitspraak dus Miss of Misses. Geschreven heb je 3 keuzes. Wellicht heb je ergens anders een brief o.i.d. waarin zij zelf iets ondertekend heeft. Dat kan je dan gebruiken.
https://www.grammarly.com/blog/ms-mrs-miss-difference/
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
En wanneer gebruik je dan 'madam' of 'ma'am'? Ik vermoed dat wanneer je haar persoonlijk een vraag stelt, bijvoorbeeld 'Mevrouw, kunt u mij helpen?', iets zal moeten zeggen als 'Ma'am, can you help me?'.
Thecis
3 jaar geleden
@Antoni
Ik dacht dat Madam / Ma'am alleen voor Amerikaans Engels is, wat je dus eigenlijk niet leert op school. Daarom had ik er ook niet naar gekeken. Maar dit is anders. Het is in Engeland in onbruik geraakt kennelijk: In het Brits-Engels is "Ma'am" ongebruikelijk geworden, hoewel het wordt voorgeschreven wanneer u de koningin meer dan eens aanspreekt: nadat u haar eerst met Your Majesty heeft aangesproken, gebruikt men Ma'am. De term wordt soms ook nog gebruikt in de strijdkrachten en veiligheidsdiensten bij het aanspreken van vrouwelijke superieuren. Zowel Ma'am als haar volledige vorm Madam worden slechts zelden (veel minder vaak dan in de VS) gebruikt om respect te betuigen buiten deze omstandigheden.
Thecis
3 jaar geleden
In het Amerikaans-Engels is de volledige vorm madam als aanspreekvorm beperkt tot bepaalde zeer formele omgevingen, terwijl Ma'am de gebruikelijke term is. Ma'am wordt niet vaak gebruikt in de andere betekenis van madam, maar wordt gebruikt als een beleefde aanspreekvorm voor (bijvoorbeeld, maar niet strikt beperkt tot):
(zie verder wiki pagina:
https://en.wiktionary.org/wiki/ma%27am
Antoni
3 jaar geleden
Veel dank voor de toelichting, @Thecis! Heel interessant!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding