Ben ik daadwerkelijk een fysiotherapeut als ik HBO-programma volg of moet ik een HBO-bachelor diploma hebben willen bedrijven me aannemen?

Ik ben momenteel een vierdejaars student aan de studie Sportkunde. Door mijn stage ben ik veel in contact gekomen met fysiotherapeuten en dat vak lijkt me erg interessant. Ik ben me daarom aan het oriënteren op de opleiding Fysiotherapie, deeltijd of verkort. Nu zie ik via NCOI een opleiding Fysiotherpie staan, met de omschrijving 'HBO-programma'. Ik vraag me af of ik dit korte programma beter kan volgen en sneller als daadwerkelijk fysiotherapeut aan de slag kan, of toch beter een deeltijd kan zoeken (ook bij NCOI want dit is een van de twee instellingen die maar deeltijd Fysio aanbied..).
Concrete vraag is dus eigenlijk: ben ik daadwerkelijk een fysiotherapeut als ik HBO-programma volg of moet ik een HBO-bachelor diploma hebben willen bedrijven me aannemen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Met het HBO-bachelor diploma maak je beduidend meer kans op een goede baan.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wanneer ik de opleiding Sportkunde afrond heb ik een HBO-bachelor diploma. In die zin heb ik dus een prima basis, maar ik wil de richting van Fysiotherapie op. Zou het dan wat uitmaken dat ik daar geen bachelor diploma van heb maar een HBO-programma diploma? Of wat ik dan ook krijg met die opleiding..
Abcde
3 jaar geleden
Wat ik begrijp uit de informatie van de website. Je bent hiermee geen erkend fysiotherapeut en mag je dus ook geen fysiotherapeut noemen na het behalen van dit diploma. Het is een opleiding waar je kennis kunt maken met het beroep. Neem contact op met het NCOI en vraag hen naar de verschillen.
Je komt hiermee als niet als fysiotherapeut aan het werk.
https://www.ncoi.nl/opleiding/hbo-fysiotherapie-1-jaar.html
Indien jij na hbo-sportkunde het programma: fysiotherapie hbo-programma volgt, ben je geen fysiotherapeut.
Indien jij bij NCOI de deeltijdopleiding fysiotherapie volgt, ben je daarna wel officieel fysiotherapeut.
Deze bron ken je waarschijnlijk wel:

https://www.deeltijd-opleidingen.nl/zorg/fysiotherapie/

Het zou inderdaad mooi zijn als je na jouw diploma een verkorte opleiding kunt volgen (3 jaar).
Helaas zie ik sportkunde niet in het rijtje staan.

Als jij na jouw diploma de deeltijdopleiding gaat volgen, kun je makkelijk twee dagen in de week werken. De uren die je kwijt bent aan fysiotherapie zijn ongeveer 28 uur.
Wellicht kun jij zelfs drie dagen werken. Jouw intelligentie is immers niet laag, want je hebt al een hbo-opleiding afgerond. En, waarschijnlijk zullen er overlappen zijn tussen de opleiding sportkunde en fysiotherapie.

Verder, je kunt nu beter investeren in wat jou echt boeit. Een leven lang alleen werken, kan nog altijd.

Succes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Om officieel fysio te worden, moet je opgenomen worden inhet BIG register. Daarvoor is de officiele opleiding nodig (wordt wel op meerdere plekken in het land gegeven). Dit is een 4-jarige opleiding en kan soms verkort gedaan worden (en wellicht kunnen er vrijstellingen gegeven worden voor bepaalde zaken). Informeer gewoon hier naar bij de opleiding.
+ voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling.
Vooral de BIG-registratie is een waardevolle aanvulling!
Ook belangrijk om deze registratie te behouden ;-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor de reactie!
Ik begrijp hieruit dat ik na de deeltijd opleiding ook een volwaardig fysiotherapeut ben en in het BIG register opgenomen kan worden?
Ik had al vernomen dat ondanks mijn vooropleiding ik weinig vrijstelling/verkort kan doen helaas, wellicht wordt het toch nog 4 jaar extra in de boeken dan.. Maar in ieder geval bedankt :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt helemaal.
Meis, beter nog 4 jaar in de boeken en daarna de rest van je leven werk doen dat bij jou past.
Niet dat je later zegt: had ik maar..... Je kunt (moet) nog lang genoeg werken.
Succes!