Betalen de burgers straks minder belasting als de studiefinanciering wegvalt en studenten hun eigen studie gaan betalen middels het leenstelsel?

Volgens mij betaald iedereen mee d.m.v. belasting aan de studiefinanciering die studenten maandelijks krijgen Als het een leenstelsel wordt betalen de mensen dan minder belasting?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze gaan het geld ergens anders voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens hoort het "iedereen betaalt mee" te zijn in deze zin, dus of het een verstandige bezuiniging is ;) Flauw grapje natuurlijk, maar stiekem maak ik toch een punt dat bezuinigingen op onderwijs ook heel veel nadelen hebben.

Het beste antwoord

De invoering van een sociaal leenstelsel levert een besparing van 350 miljoen per jaar op in 2015 en 800 miljoen in 2020 Er moet bezuinigd worden omdat het verschil tussen wat er binnenkomt en wat er uitgaat anders te groot wordt. De staatsschuld is nu al bijna 500 miljard, dat is bijna € 30.000 per Nederlander.

Alle beetjes om te bezuinigen helpen. Dus ook het half of heel miljard bezuiniging per jaar op studiefinanciering. Het aantal studenten neemt echter nog steeds toe. Bij niet ingrijpen zouden de kosten voor studiefinanciering de pan uitrijzen en niet meer beheersbaar zijn.

Kortom: het is een illusie te denken dat de bezuiniging van invoering van het sociale leenstelsel bewerkstelligt dat de Nederlander minder belasting zou gaan betalen. Dat hebben de begrotingscijfers zoals gepubliceerd op Prinsjesdag 2014 ook wel laten zien.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kosten zouden niet perse de pan uitrijzen, zoveel meer jongeren zijn er niet en het aantal neemt binnenkort weer af. Daarnaast wordt de basibeurs al jaren niet meer geindexeerd en de bijverdiengrens incidenteel, dus dat probleem zou zich niet hebben voorgedaan. Ook de ov kaart is een broek/vestzak constructie aangezien het meerendeel van de kosten weer terugvloeit naar de ns en de aandeelhouder van de ns is.... Maar de hoofdconclusie klopt, de belasting zal niet omlaag gaan. De kosten van de basisbeurs zijn op de hele begroting overigens uberhaupt verloosbaar (paar honderd miljoen max.). De fout wordt weleens gemaakt door het hele bedrag van de stufi te nemen als bezuiniging, maar dat klopt niet, want de aanvullende beurs wordt zelfs ruimer en de ov kaart neemt een flinke hap uit de begroting en dat blijft grotendeels zo. Het aantal wanbetalers zal toenemen en de overheid financieert het risico. Oftewel, het is vooral een politieke keuze die later waarschijnlijk uiteindelijk heel ongustig gaat uitvallen en levert netto amper iets op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord