Waarom is de pensioenleeftijd in de EU niet overal hetzelfde?

Ik hoor net dat Frankrijk de pensioenleeftijd wil verhogen naar 62! Het is nu 60. Daar zakt echt mijn broek van af...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hoeft toch niet je broek van af te zakken? Dan had je je riem waarschijnlijk niet strak genoeg gedaan!

Antwoorden (3)

Omdat elk land zijn eigen wetten en regels heeft.

Pas op het moment dat je in Frankrijk je pensioen betaalt, en in vervolgens bv Duitsland je pensioen krijgt, en dan onder duitse regels zou vallen wordt het relevant om dit gelijk te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nationale wetten bepalen de pensioengerechtigde leeftijd per lidstaat. Dat wij vinden dat we tot 67 door moeten werken, wil nog niet zeggen dat men dat ook in andere landen zo vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat al shockerend vindt, wat dacht je van de rellen in Griekenland onder meer omdat ze de pensioenleeftijd willen verhogen van 50 naar 53!

Het komt omdat ieder land (nog) zelf mag bepalen op welke leeftijd de pensioenleeftijd ligt.
De reden dat deze in mediterane landen over het algemeen lager ligt heeft ermee te maken dat families daar heel anders in elkaar steken.
Ouders wonen vaak bij hun kinderen en gaan op hun kleinkinderen passen en zo zorgen de kinderen voor hun ouders.
Maar ik weet dat in Griekenland deze regeling alleen geldt voor de mensen die bij een overheidsorganisatie werken en dit is maar een heel klein percentage de meesten werken op het land en in de toeristische sector en zij moeten gewoon werken tot hun dood, aangezien daar geen pensioenregelingen zijn, behalve het geld wat zij zelf sparen voor de oude dag.