Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij verplichting schoeisel werkgever, is hij dan verplicht een tegemoetkoming in de kosten te doen?

Bij mijn werkgever, waar ik de hele dag sta en loop zonder pauzes tussendoor lopen mijn collega's en ik op makkelijke schoenen, sneakers, wel keurig helemaal zwart. Nu wordt geëist dat we op eigen kosten zwarte, nette schoenen gaan kopen. Mijn vraag is nu: kan hij dit eisen zonder hiervoor een vergoeding/tegemoetkoming te doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Hij kan dit inderdaad van je vragen. Zeker aangezien de schoenen ook in privétijd gedragen kunnen worden. Zet hij er een groot logo op of iets dergelijks of wenst hij schoenen die niet privé gedragen kunnen worden dan was het anders.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is dat wel zo? Als je voor je werk veiligheidsschoenen moet dragen is de baas ook verplicht die te vergoeden.
Castle
4 jaar geleden
Werkschoenen zijn anders dan nette schoenen. De functie van werkschoenen betreft veiligheid en nette schoenen niet. Daarnaast ben ik het niet die het verzint. Dit zijn de regels nu eenmaal.
Jazeker.

De werkgever mag zijn werknemers verzoeken nette schoenen te dragen en deze op eigen kosten te kopen
Omdat deze schoenen ook in je vrije tijd gedragen kunnen worden, hoeft de werkgever geen vergoeding te geven.
Zie het als volgt:
Indien je als receptionist werkt bij een bedrijf, mag de werkgever ook verlangen dat je je netjes kleedt.
Een manager binnen dat bedrijf moet wellicht een pak dragen met een stropdas.
Onder deze kleding draag je ook geen sneakers, maar nette schoenen. Deze kleding en schoenen moet je ook op eigen kosten betalen.

En, mooie zwarte sneakers slijten ook en daar kreeg je ook geen tegemoetkoming voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding