Kan werkgever mij verplichten op gesprek te komen terwijl ik ziek thuis zit met burnout?

Sinds een week zit ik thuis met een burn-out.
Deze is ook geconstateerd door mijn huisarts en ook door de arbo arts.
De arbo arts heeft mij 3 wk rust voorgeschreven. Nu kreeg ik vandaag een telefoontje van mijn werkgever dat hij volgende week een gesprek wil met mij? Dit terwijl ik in de ziekte wet zit en de arbo arts mij heeft gezegd dat ik rust moet houden en dus ook geen arbeid of dergelijke hoef te verrichten.
Wat zijn mijn rechten en plichten?

Toegevoegd na 1 minuut:
De arboarts heeft mij wel geadviseerd om met het werk in contact te blijven. Dit moet volgens het verzuimreglement van het bedrijf telefonisch

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20K

Antwoorden (3)

Je zit niet in de ziekte wet maar bent ziek gemeld. Ja je werkgever kan je vragen om langs te komen om met elkaar in gesprek te komen. de werkgever is verplicht om te kijken wat hij kan doen om je te re integrerend op je werk.
10 jaar geleden
Werken is nog iets anders dan een gesprek met je werkgever. De arbodienst moet jou begeleiden bij je reïntegratie en zal je werkgever op de hoogte brengen van niet-medische conclusies zoals wanneer jij weer kunt gaan werken en of er aanpassingen moeten worden gedaan aan het werk dat jij doet. Als dit betekent dat je werkgever met jou moet kijken naar hoe het werk anders ingevuld kan worden zodat jij sneller weer aan het werk kunt en je niet opnieuw zult uitvallen, dan móet je werkgever wel met jou om de tafel gaan. Je werkgever is verplicht om er alles aan te doen om jou weer zo snel mogelijk aan het werk te helpen, en jij bent verplicht om alles te doen om zo snel mogelijk te herstellen.

In dit geval heeft je bedrijfsarts je aangeraden om drie weken niet te werken. Of dat ook betekent dat je niet naar je werk hoeft voor een gesprek, weet ik niet. Je bedrijfsarts zou dat aan moeten geven, zowel bij jou als bij je werkgever. Misschien heeft de bedrijfsarts wel aan je werkgever aangegeven dat die jou moet uitnodigen. Het kan ook zijn dat de bedrijfsarts juist vindt dat het goed is om even helemaal geen contact te hebben, omdat dit voor jou teveel stress geeft. Maar aangezien je het advies hebt gekregen om wel contact te houden, is het niet zo dat het de bedoeling is dat je elkaar helemaal niet spreekt.

Uit je vraag begrijp ik dat jij het niet ziet zitten om naar dit gesprek toe te gaan, of in elk geval dat je je afvraagt of je hiertoe verplicht bent. Als zieke werknemer ben je verplicht om mee te werken aan je reïntegratie waar dat mogelijk is. Tegelijkertijd mag je geen dingen doen doe je herstel in de weg staan. Of jij dus verplicht bent om naar dit gesprek te gaan, hangt daar van af: als het je belemmert in je herstel, moet je niet gaan. Als het nodig is om zo snel mogelijk weer te kunnen werken, moet je wel gaan. Dit is aan de bedrijfsarts om te beoordelen. Vraag hem of haar dus om advies hierover.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft inderdaad niet te vertellen wat je klachten precies zijn. Je werkgever mag daar zelfs niet eens naar vrágen. Ook mag de bedrijfsarts niet beschrijven aan je werkgever wat je klachten zijn. Wél zal die in een verslag een de werkgever aangeven wat je kunt qua werk: er kan bijvoorbeeld in staan dat je de komende drie weken nog niet kunt werken, en dat je daarna waarschijnlijk eerst halve dagen gaat werken waarbij je werk moet doen zonder veel deadlines. Je werkgever zal dan moeten bedenken hoe hij dat gaat invullen, en het lijkt erop dat dit de reden is van de uitnodiging. Afhankelijk van wat de bedrijfsarts heeft aangegeven en van de precieze inhoud van jouw werk, zul je misschien tijdelijk ander werk moeten doen, of zullen er aanpassingen gedaan moeten worden in je huidige werk (bijvoorbeeld welk deel van de werkzaamheden je doet, of je er extra tijd voor krijgt, etc.). Dat zijn de verplichtingen over en weer: je werkgever moet kijken hoe hij jou kan helpen om weer te gaan werken zonder dat dit meer schade toebrengt aan je gezondheid, en jij bent onder diezelfde voorwaarde verplicht om je daar ook voor in te zetten. Je hoeft dus inderdaad niet te vertellen wat je klachten zijn, maar je kunt wel aangeven wat je aan denk te kunnen qua werk. Als je werkgever bijvoorbeeld voorstelt om terug te komen voor halve dagen, kun jij aangeven of je denkt dat dat gaat lukken, of dat je bijvoorbeeld denkt dat je eerst beter kunt kijken of je zoveel mogelijk thuis kunt doen, of dat je begint met een opbouw van eerst twee en dan drie uren per dag, etc. Je werkgever kan dit dan weer met de bedrijfsarts bespreken, en die kan aangeven of hij denkt dat jullie plan vanuit zijn medische standpunt goed is voor jou en voor jouw werkvermogen. En nogmaals: als jij denkt dat je nu zo'n gesprek niet aankunt, moet je dat aangeven en eventueel overleggen met je bedrijfsarts.
Je rechten en plichten...? Kennelijk ga je er automatisch vanuit dat je werkgever je onder druk wil zetten om snel weer aan het werk te gaan.

Natuurlijk mag hij je uitnodigen voor een gesprek. Aan jou de keuze: als je daar niet toe in staat bent, dan kun je dat gewoon tegen je werkgever zeggen. Misschien is hij bereid om via de telefoon met je te praten of wil hij de datum uitstellen tot jij je beter voelt.

Waarschijnlijk heeft de ARBO-arts aan je werkgever teruggekoppeld dat je een tijdje uit de running zult zijn. Heb je het afgelopen jaar vaker te maken gehad met ziekteverzuim? Het is heel goed mogelijk dat je werkgever met je wil overleggen of je burn-out met je werk verband houdt. Wellicht wil (of kan) hij je ander werk aanbieden? Bij langdurige ziekte is de werkgever zelfs verplicht om te zoeken naar een andere, passende baan, op basis van de Wet Poortwachter (zie bron).

Ik zou in jouw geval dus zeker niet uitgaan van 'kwade bedoelingen' van je werkgever, maar gewoon eens aanhoren wat hij te zeggen heeft.

Sterkte, beterschap én... succes!
Pieter2011