Een accountant is iemand die zich bezig houdt met de financiele overzichten van bedrijven (kort door de bocht). Een accountmanager houdt zich bezig met klanten, heeft er contact mee en probeert ze tevreden te houden en diensten te verkopen. Ook in de accountancy heb je accountmanagers, ze worden meestal dan relatiebeheerder genoemd. :-)
Om accountant te worden moet je of een HBO-opleiding volgen of naar de universiteit. Dit kan voor het grootste gedeelte zowel deeltijd als voltijd.
Maar voor je daadwerkelijk accountant bent, ben je meestal al relatiebeheerder. Wanneer je begint met werken ben je namelijk nog geen accountant, je begint dus als een assistent-accountant. Je moet namelijk eerst praktijkervaring (+ aanvullende eisen) opdoen, voor je je titel mag voeren. Hoe verder je komt, hoe meer klantencontact je zult hebben. Op een gegeven moment zal je HET aanspreekpunt worden voor een bepaalde klant, dus ben je de relatiebeheerder voor die klant. Als je er meerdere hebt, dan mag je je vaak ook echt relatiebeheerder noemen. Het is dus een kwestie van ervaring, dus verstand van zaken hebben en met mensen om kunnen gaan. Daar hoef je niet specifiek een opleiding voor te volgen. Al zit het vak communicatie wel in de opleidingen.