Mag een vrijwiliger ontslagen worden op grond van vage roddels?

mijn man was werkzaam bij een vrijwilligers organisatie en had een verschil van mening met de coördinator. Hierover was een aantal keren telefonisch gesproken. Daarna was er een gesprek gepland, daarbij was ook iemand van het bestuur aanwezig. Het geschilpunt kwam aan de orde en mijn man bleef op zijn standpunt staan en de coördinator ook. Dit zou overigens het werken niet in de weg staan, mijn man voegde zich maar was het er niet mee eens. Tijdens dit gesprek werd plotseling gezegd dat er klachten van collega's over hem waren binnengekomen. Op zijn vraag wat dan wel en door wie, zei de coördinator dat ze dat niet kon zeggen.
Dit gesprek liep niet goed meer natuurlijk, hoewel het bestuurslid nog zei dat er op zijn werk niets was aan te merken. De coördinator zegde echter het vertrouwen in hem op en zei hem dat hij ontslagen was. Tot vandaag heeft hij daar echter schriftelijk niets over vernomen, wel is hij uit het rooster geschrapt en moet zijn werkkleding inleveren.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
anneliez
4 jaar geleden
Andere vraag, wil je als vrijwilliger blijven als je niet vertrouwd wordt.Laat ze lekker in hun sop gaarkoken en zoek iets waar je wel gewaardeerd wordt
Pieterke
4 jaar geleden
Ik zou daar niet willen werken! Laat je man iets anders zoeken waar een fijne sfeer heerst.

Antwoorden (1)

Ontslag is het beëindigen van een arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst is de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.
Een vrijwilliger heeft geen arbeidsovereenkomst en kan in die zin niet ontslagen worden.

De organisatie mag het vrijwilligerscontract beëindigen, als de vrijwilliger naar de mening van de organisatie zich niet voldoende aan de overeenkomst houdt. Die indruk kan door vage roddels bevestigd worden (Maar kan natuurlijk ook een smoes zijn).
Wanneer een vrijwilliger zich erg in zijn/haar recht aangetast voelt, zal de rechter niet snel een vonnis uitspreken richting een organisatie, omdat het hier een vrijwilliger betreft en niet een betaalde medewerker. Wel zal misschien erkend worden dat er sprake is van een onrechtmatige daad is en dat de vrijwilliger niet netjes werd behandeld.

Ikzelf zou in zo’n geval uit mezelf al stoppen met het vrijwilligerswerk: als het in zo'n sfeer moet liever niet!
SimonV
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Zo is het +