Hoeveel verdiend een correspondent om korte duiding te geven?

Op radio en tv wordt er vaak over een nieuws item een correspondent aan het woord gelaten om een kijk op de zaak te geven, wat over een zaak te vertellen. Langer dan een, twee, drie minuten duurt zo'n gesprekje meestal niet. Maar hoeveel verdiend een correspondent daar nu mee? Hoe wordt het berekend?

4 jaar geleden
2.5K
SentWierda
4 jaar geleden
De vraag gaat uit van een veronderstelling die niet juist is. Het is niet een kwestie van alleen maar een kort gesprekje waar een relatief lage beloning tegenover zou (moeten) staan. Er gaat zeer veel voorbereiding aan vooraf - in een fulltimebaan.

Antwoorden (1)

Op deze website https://www.nationaleberoepengids.nl/correspondent vind je daarover deze infomatie:

"Wat verdient een Correspondent?

Van een nieuwscorrespondent is het bekend dat deze een startsalaris van rond de 2000 per maand heeft, gemiddeld zo’n 2300 per maand. Nieuwscorrespondenten groeien vervolgens door naar pakweg 3500 per maand, uitzonderingen richting de 4500 per maand zijn ook goed denkbaar. Van andersoortige correspondenten is minder bekend, dit is ook sterk afhankelijk van de verantwoordelijkheid van de functie, de locatie, de duur van het verblijf in het buitenland, het risico (in oorlogsgebieden bijvoorbeeld), enzovoorts."

Overigens werken veel correspondenten voor meer dan één medium, dus bijvoorbeeld voor een televisiejournaal en tegelijk voor verschillende kranten.
...
Het is overigens niet zo, dat ze alleen maar eventjes op televisie verschijnen in een journaal. Ze maken ook rapportages zonder zelf in beeld te komen. En daarnaast schrijven ze, zoals ik al aangaf, voor kranten en tijdschriften.
Kortom: het is een voltijdbaan.
...
Correctie: in plaats van rapportages bedoelde ik reportages.
Toegevoegd op 29 november 2019 01:24: tekst
Antoni
4 jaar geleden
Piacenza
4 jaar geleden
Ja, maar dat is geen antwoord op de vraag...
TurfGraver
4 jaar geleden
Hoort bij zijn baan.
Antoni
4 jaar geleden
Ja, de correspondenten worden niet apart betaald voor de gesprekjes op radio en tv.