Wat is de opzegtermijn van de werkgever bij vaststellingsovereenkomst?

Stel, in mijn contract onbepaalde tijd staat opzeg termijn van 3 maanden. Werkgever wil contract ontbinden via een vaststellingsovereenkomst. Dan lees ik dat het vanuit werkgever 1 maand is? Maar ik lees ook dat het voor de werkgever ( in dit geval) de opzegtermijn dubbel geldt, dus 6 maanden ( want voor mij is deze 3 maanden)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Je spreekt met de werkgever af wanneer je laatste werkdag is en wanneer je uitdienst wordt gemeld.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat komt overigens ook in de vaststellingsovereenkomst te staan.

Antwoorden (1)

Een vaststellingsovereenkomst is -hoe vreemd het misschien ook klinkt- een vorm van ontslag met wederzijds goedvinden. Dan is elke datum die werkgever en werknemer overeenkomen goed, er is geen sprake van opzegging door werkgever of werknemer. Zou er wel sprake zijn van opzegging, dan zou de werkgever een ontslagverginning moeten hebben. (Andere optie, zonder ontslagvergunning): arbeidsoverernkomst laten ontbinden door de kantonrechter. Maar ja, daarvoor moet wel voldoende grond zijn. En die moet aannemelijk worden gemaakt met een dossier.

Praktijk: vaak wil de werkgever van iemand af maar er is onvoldoende grond voor een ontbinding of geen dossier. Met een som geld wordt de werknemer "lekker gemaakt" om vrijwillig voor zijn eigen ontslag te tekenen.

Is er dan geen enkele termijn van belang? Ja, toch. Om het recht op eventuele WW veilig te stellen, moet als "fictieve opzegtermijn" de termijn worden genomen die bij een opzegging door de werkgever wettelijk gegolden zou hebben: 1 volle maand bij 0-5 jaar dienstverband, 2 bij 5-10, 3 bij 10-15 en 4 bij meer dan 15 jaar.

Zeer belangrijk: vso altijd laten beoordelen door een arbeidsjurist. Zeer duidelijk moet bijv. blijken dat iniatief voor vso van werkgever kwam. Anders wordt het recht op eventuele WW in gevaar gebracht.
Computoon