Mag mijn werkgever mij ontslaan?

Ik heb een vakantie aanvraag gedaan, alleen die is afgekeurd. Nu heeft mijn werkgever tegen mij gezegd, als ik toch zou gaan dat ik ontslagen word.
Mijn vraag is of hij mij mag ontslaan? Ik heb namelijk een vast contract.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Thecis
4 jaar geleden
Een werkgever mag je niet zomaar ontslaan. Dan moet er een dossier zijn. Echter mag een werkgever ook niet zo maar een vakantie weigeren. Vaak wordt dit gedaan onder het mom van "zwaarwegend bedrijfsbelang". Alleen moet dit wel aantoonbaar zijn. Dit kan je aanvechten. De vraag die inderdaad naar voren komt is waarom de vakantieaanvraag afgekeurd is?
tinus1969
4 jaar geleden
Het feit dat je werkgever je zo nadrukkelijk gewaarschuwd heeft, vind ik opvallend. Heb je gezegd dat je toch zou gaan nu je aanvraag is afgewezen? Spelen er meer problemen? Waarom is de aanvraag afgewezen?

Antwoorden (3)

Ja, je werkgever mag je ontslaan als je zomaar zonder overleg en zonder toestemming wegblijft van je werk.
4 jaar geleden
Ja, dat mag hij.

Een vast contract wil niet zeggen dat je alles kunt doen en laten wat hij wil.

Als je geen toestemming hebt gekregen en je gaat toch gedraag je je niet zoals van een goede werknemer gevraagd kan worden. In het slechtste geval wordt het een ontslag op staande voet op de eerste dag dat je zonder toestemming wegblijft.
Computoon
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
+ dat kan zeker een ontslag opstaande voet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens mij moet er wel een gegronde reden zijn om een vakantieaanvraag te weigeren.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat kunnen er vele zijn @Maonnetje33
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jawel maar is dat gemeld? Is er een gegronde reden gegeven? Dat weten we niet...
Indien je een vakantie aanvraag hebt gedaan, kan deze worden afgewezen door de werkgever.
De werkgever moet hiervoor wel gewichtige redenen hebben.
Verder moet hij deze afkeuring binnen twee weken na de aanvraag hebben afgegeven.
Dus, indien de werkgever goede redenen heeft om de vakantie af te keuren en dit aan jou heeft medegedeeld binnen twee weken na de aanvraag, heb je geen voet om op te staan.
Neem jij de beslissing om dan toch te gaan, kun je per direct ontslagen worden.

Het is zelfs zo dat een werkgever op het laatste moment een vakantie aanvraag kan intrekken, indien hier wederom gewichtige redenen voor zijn.
Alleen moet de werkgever dan opdraaien voor de ontstane kosten.

Artikel 638 vakantie opnemen.

http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-7/25-vakantie-en-verlof-werknemer-opnemen.htm