Heb ik mij echt te laat ziek gemeld?

goedemiddag,

Ik heb afgelopen zondag van 19:00 t/m 21:30 moeten werken bij de Albert Heijn, ik heb mij rond 12 uur ziek gemeld omdat ik me toen pas slecht begon te voelen. Vandaag ben ik naar mijn manager toe geweest en die zei dat ik me te laat heb ziek gemeld en dus niet recht heb op die 2,5 uur die ik eigenlijk zou moeten werken (200% omdat het een zondag is). In de regelgeving staat inderdaad dat je voor 10 uur moet laten weten of je ziek bent, maar hoe werkt dit dan als je later pas ziek begint te worden? Hebben ze inderdaad het recht om mijn uren gewoon weg te schrijven? Ik heb trouwens een 28 uur contract en nog een tijdelijk contract.

Groetjes Frank

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
23.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind het ook vreemd. Je kan toch plotseling ziek worden? Wettelijk gezien heb ik er geen verstand van hoor maar het lijkt mij erg vreemd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het 'te laat ziek melden' dus de regel dat je je voor een bepaald uur in de ochtend moet melden is een lastige. Ik heb het zelf gehad, hondsberoerd geworden in de nacht en daardoor verslapen en dus te laat ziek gemeld. Kostte mij een dag en daar doe je niets aan. ALS die regel er is. Controleer je contract of de CAO en anders vraag je leidinggevende waar je deze regels kunt vinden.
Niet boos worden, heeft geen zin.

Antwoorden (2)

Dat staat in de betreffende cao.

Ik ga er vanuit dat je werkt voor een VGL AH. Verder neem ik aan dat je gewoon in de winkel werkt. Zo niet, kun je op de site de gegevens aanpassen. Er is namelijk nog een andere cao, maar waarschijnlijk betreft het deze. (In supermarkten zijn 2 soorten cao's. Werk je bij een franchise AH kan de andere gelden.)

Als je kijkt bij ziekmeldingen, zie je zelf dat ze een wachtdag kunnen inhouden. Dit betekent dat je de eerste 2 dagen bij ziekte sowieso niet betaald krijgt. Indien je je in 2019 al een keer hebt ziekgemeld, houden ze zeker een wachtdag in. Is het de eerste keer dat je je hebt ziekgemeld in 2019, dan doen ze dat niet.

Vraag dus aan de manager of het een wachtdag betreft of niet. Vaak is er miscommunicatie.

Indien het geen wachtdag is, heb je je niet gehouden aan de regels. Dit kan consequenties hebben. Indien je het hier niet mee eens bent, kun je bezwaar maken. Het kan zijn dat je de dag dan wel krijgt betaald. Alleen hoeft AH je geen 200% uit te keren. Indien je een betaling krijgt van 70%, is bij ziekte wettelijk gewoon.

De cao:
https://www.fnv.nl/cao-sector/handel/supermarkten/cao-supermarkt-vgl/cao-albert-heijn-winkelpersoneel
https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/ziekte-en-wia/ziekte-en-wia-faq
Toegevoegd op 17 mei 2019 21:13: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is bij de meeste werkgevers normaal dat je je voor negen uur zie meldt. Ziek naar huis gaan ( vergelijkbaar met jouw situatie dat je pas later op de dag ziek wordt) levert ook problemen op.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zelfs als je ziek naar huis wordt gestuurd. Wordt niet geaccepteerd door degene die je ziekmelding noteert. Het is pas zuur als zelfs de leidinggevende er niets aan kan doen, degene die je ziek naar huis stuurde. That's life.