Mijn vriendin wordt seksueel geïntimideerd door haar werkgever, wat kan ik doen?

Mijn vriendin heeft een uitzendcontract bij een schoonmaak bedrijf. Nu is ze meerdere malen seksueel geintimeerd door haar werkgever. Zover dat hij haar op de lippen heeft gekust. Ook herhaalt hij meerdere malen dat hij niet weet of hij haar contract kan verlengen etc (soort van hints dat ze op zijn misselijk makende praktijken in moet gaan). Wat kan ik hier juridisch tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangifte doen, anders heb je geen poot om op te staan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ze niet tegen hem zeggen dat zij hier niet van gediend is en zijn gedrag niet accepteert?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan jij daar ns geen bezoek gaan brengen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan er een gesprek over voeren met bijvoorbeeld een HR (Personeelszaken) medewerker. Het kan zijn dat HR al andere signalen over het gedrag van die leidinggevende heeft ontvangen en dan zullen zij je vriendin zeker helpen. Je moet echter niet vergeten dat er -helaas- veel HR afdelingen zijn die in de praktijk een verlengstuk van het management zijn, en volledig naar hun pijpen dansen. Dan zullen ze jouw vriendin niet als slachtoffer maar als het probleem behandelen en is een contractsverlenging ook niet meer aan de orde. Dan is het voor haar eigen rust en welzijn beter om meteen naar een andere werkgever op zoek te gaan.
Antoni
11 jaar geleden
Informeer ook het uitzendbureau over de praktijken van de directeur van het schoonmaakbedrijf!
Antoni
11 jaar geleden
Voor een goed (en gratis) juridisch advies kan je (ook) naar het Juridisch Loket, dat in de meeste grote steden is te vinden: www.juridischloket.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het uitzendbureau is haar werkgever! Als ze zorgt voor bewijs dan kan ze die man een flinke loer draaien. Dus zorg dat een collega foto's maakt bijv?

Antwoorden (2)

Kan ze contact opnemen met een vertrouwenspersoon?

MIsschien is het mogelijk om zijn gedrag te filmen of het geluid op te nemen, bijvoorbeeld met een smartphone en aangifte doen als ze iets substantieels heeft.

zie:
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/verantwoordelijkheden/vertrouwenspersoon.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel dit problemen van een andere aard met zich meebrengt, is dit een situatie waarin je als werknemer ontslag kunt nemen op staande voet.

"14. wanneer hij de werknemer, diens familieleden of huisgenoten verleidt of tracht te verleiden tot handelingen, strijdig met de wetten of de goede zeden, of gedoogt dat een dergelijke verleiding of poging tot verleiding door een van zijn huisgenoten of ondergeschikten wordt gepleegd;"

Als je vriendin dit overweegt, is wel het advies om eerst juridische hulp in te roepen, bijv. om in een eventuele kantonrechtersprocedure daarna schadevergoeding te krijgen van de werkgever. Maar ja, de bewijslast. Zijn er getuigen e.d.? Bovendien luistert ontslag nemen op staande voet zeer nauw. Als je zelf ontslag neemt, is er in principe ook geen recht op ww. Alleen als het UWV ook van mening is dat sprake is van een "dringende reden" maar dat kun je niet op voorhand controleren.

Een andere optie - maar die heeft niet met het arbeidsrecht te maken - is naar de politie gaan vanwege overtreding van art. 246 'Feitelijke aanranding van de eerbaarheid'.
"Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of
een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen, wordt als schuldig aan feitelijke aanranding van de eerbaarheid, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 8 jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Zoenen onder dwang valt onder aanranding.

Maar ongeacht welke mogelijkheid je kiest: het zal gevolgen hebben voor het werk van je vriendin. Je vriendin kan - maar ik weet dat dat zeer moeilijk is tegenwoordig - het beste uitkijken naar een nieuwe baan.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat voorbij aan het feit dat het niet haar werkgever is, dat is namelijk het uitzendbureau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus niet goed gelezen.