Is het eindexamen te verplaatsen in zo?n geval?

Heyy zijn eindexamens bijv ongeveer 3 weken te verplaatsen als je net vlak voor je eindexamen plots al zo ver zit in je burn out (door vreselijke thuissituatie —> geefr heel veel spanningen en angst en al veel lang veel te hard werken maar wel erg goede schoolexamen cijfers gehaald heb met keihard werken, maar net op laatste moment vlak voor eindexamen wordt t echt echt te veel) dat als je doorgaat met leren je in de nacht een gevoel van zuurstof te kort hebt in je hoofd en heel je lichaam te zwaar en hard is om te dragen en je helemaal trilt en opstaat met rode vlekken op je gezicht en als je stopt met leren je zenuwaanvallen krijgt en hardkloppingen uit angst dat t examen dalijk niet te verplaatsen is en dat t niet weer goed komt? Met vallen en opstaan heb ik de 5e en 6e klas gedaan. Keihard werken. Schoolexamens heeft de school vaak voor me uitgesteld. Maar bij het centraal examen kunnen ze dat niet doen? Of is er wel een mogelijkheid? Ik heb even 2/3 weekjes rust nodig denk ik en dan kan ik weer verder hoop ik. Als ik niet mee kan doen aan het centraal examen dan verlies ik ook mijn schoolexamen cijfers.
Hartkloppingen*

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Nee staatsexamens zijn niet te verplaatsen je kan een aan de her examens deelnemen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Heb je professionele hulp voor je medische klachten?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar ik heb wel eens gehoord van tijdvak 2 en 3 en dat de directeur beslist of je daar aan mee mag doen of niet als je examens uit tijdvak 1 mist. Mag ik zelfs daar niet aan meedoen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Loesss, vraag het je decaan op school. Die kan jou dat haarfijn vertellen.

Het beste antwoord

Ja dit kan!
Trek zeker maandag, als de scholen weer beginnen, meteen aan de bel bij de directeur van de school. Ofwel, ga naar school toe en kondig jouw komst al aan. Doe dit ook meteen om half 9. Stel het geen dag uit, want aanstaande donderdag zijn de eerste examens al.
Het is zelfs verstandiger om nu meteen de directeur te bellen of te mailen. Probeer dus al contact te krijgen voor maandag.
Het is in jouw voordeel dat de school op de hoogte is van de situatie en al vaak heeft meegewerkt. Ik zal er zo een bron bij doen in Jip en Janneke taal. Ik citeer uit deze bron:

Als er bij jou thuis grote spanningen zijn, bijvoorbeeld door ziekte, het overlijden van een familielid of door andere ingrijpende omstandigheden, wordt sterk aangeraden om dit vooraf aan te geven aan de school en te overleggen met de directeur of het verstandig is om het examen op dat moment te maken. Er zou dan kunnen worden besloten om het examen niet te maken en toestemming te krijgen om het examen op een ander moment af te leggen.

De directeur moet hiervoor veel actie ondernemen.
Bespreek of je in het eerste tijdvak al een aantal vakken kunt doen, in het tweede tijdvak ook meerdere (dat mag als het geen her is), eventueel kan er nog een derde tijdvak gecreëerd worden.

Lieve meid, haak niet af op het einde, trek zo snel als mogelijk aan de bel, zorg dat je het papiertje haalt. Heel veel succes!

Als er bij jou thuis grote spanningen zijn, bijvoorbeeld door ziekte, het overlijden van een familielid of door andere ingrijpende omstandigheden, wordt sterk aangeraden om dit vooraf aan te geven aan de school en te overleggen met de directeur of het verstandig is om het examen op dat moment te maken. Er zou dan kunnen worden besloten om het examen niet te maken en toestemming te krijgen om het examen op een ander moment af te leggen.
https://www.examenoverzicht.nl/examen-informatie/tijdens-het-examen/ziek-op-het-eindexamen
Toegevoegd op 03 mei 2019 16:30: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat ontzettend fijn! Dank u wel voor uw reactie. Op een ander moment maken, betekent dan denk ik wel tijdvak 2 of 3? Bent u hier toevallig bekend mee? Want ik vroeg me af of het bijv ook wat gespreid kan, omdat ik het op het moment niet goed trek om er meerdere achter elkaar te doen. Maar ik snap als dit niet kan. Omdat ze nooit het risico mogen lopen dat mensen antwoorden van het examen door fluisteren aan elkaar enzo en kunnen vragen wat er op t examen kwam als ze de anderen hem eerder hebben gehad (Maar ik beloof dat absoluut niet te doen). Maar dit is ook de reden dat ik heel erg bang ben dat het later maken toch niet kan, want in tijdvak 2 vinden een eigenlijk alle vakken die ik heb precies opdezelfde dag en op hetzelfde moment plaatst. Dus ik maak me hier erg veel zorgen over.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi meis,
Neem echt zo snel mogelijk contact op met de directeur. Hij bepaalt in overleg jouw situatie.
Het tweede tijdvak is het tijdvak van de herexamens. Dan mag je in dit geval maximaal twee examens per dag inhalen. (Normaal doe je 1 herexamen). Zijn de examens dan nog niet rond, hoor je wanneer tijdvak 3 is.
Ik neem aan dat je vwo doet, omdat je over de zesde praat?
Ik neem ook aan dát je in 7 vakken centraal schriftelijk doet?
Overleg of je tijdens tijdvak 1 (vanaf 9 mei) bijvoorbeeld al de talen kunt doen. Dat zijn toch allemaal teksten.
Dat je bijvoorbeeld in tijdvak 2 (herexamens) de andere vakken kunt doen?
Misschien komt het goed uit met jouw vakken en dagen. Anders kan je directeur je in 'quarantaine' houden. Stel dat je op een inhaaldag biologie en scheikunde doet. Dat op die dag eigenlijk die twee vakken op hetzelfde tijdstip zijn. Dan kan het zijn dat jij inderdaad die dag afzonderlijk wordt gehouden.
Maar nogmaals, de mogelijkheden zijn wettelijk geregeld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De directeur moet het regelen.
Samen moeten jullie kijken of je 9 mei al start.
Samen kijk je wat je kunt doen in de herexamen-periode.
Samen kijk je of er voor jou nog een extra periode komt.
Maar trek al aan de bel.
Door deze stress wordt je situatie ook niet rustiger.
Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt.
Duim voor je!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Loes, lees de link/bron ook goed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nog heel erg veel dank @Simonsdochter! Gelukt! Ik moet nog 3 examens, 2 die ik nog nooit gezien heb en sowieso 1 herkansing, maar Ik mag/kan het helaas niet afmaken
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat fijn dat het gelukt is.
Maar ik schrik wel van: ik kan/mag het niet afmaken???
Je kunt me altijd een persoonlijk bericht sturen (envelop)
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oh, ik zie dat mijn bericht niet helemaal verstuurd is! Ik weet niet precies wat die envelop/persoonlijk bericht is, maar ik ga ff kijken of ik het kan vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
O was heel duidelijk te vinden, haha.