Wat zijn de plichten van een bedrijf wanneer je een wajonger in dienst neemt?

Moet een bedrijf hier rekening mee houden en/of iets doen of is dat geheel vrijwillig.

5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Soms kan het nodig zijn om het werk of de werkplek aan te passen, bijvoorbeeld met aangepast meubilair.
Weet een werkgever niet goed welk werk voor jou geschikt is? Dan kan hij een kosteloos bedrijfsadvies inclusieve arbeidsorganisatie aanvragen
5 jaar geleden
Indien een bedrijf een wajonger in dienst wil nemen, zal het bedrijf op een aantal aandachtspunten moeten letten.

Iedere wajonger is uniek. Daardoor zal het bedrijf heel goed moeten zoeken naar een geschikt iemand (mogelijkheden en beperkingen), zodat de werkplek goed ingericht kan worden. Natuurlijk kan het werk ook aangepast worden aan de persoon.
Het bedrijf moet ook genoeg mogelijkheden hebben en willen om de wajonger te ondersteunen en te begeleiden.

Voor een bedrijf is genoeg ondersteuning om het traject te bewandelen, zoals een werkgeversservicepunt, UWV, website van de Realisten..
https://www.werk.nl/werk_nl/werkgever/wervingsadvies/personeel-subsidies/wajongers
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
milenaa
5 jaar geleden
Maar is een bedrijf verplicht om hier aandacht aan te besteden? Ik ben zelf een wajonger (oude wajong 2010) en werk al meerdere jaren in een regulier bedrijf. Maar er is me nog nooit ondersteuning aangeboden of een woord gezegd/gevraagd over mijn beperking.
Wel aangegeven bij sollicitatie dat ik een wajonger ben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sinds 2015 bestaat de participatiewet en zijn bedrijven verplicht om actief mensen aan te nemen die vallen onder Wajong.. Zo niet, kan een bedrijf zelfs een boete opgelegd krijgen.
Ben je aangenomen voor 2015 of na 2015?
Het bedrijf mag niet alleen 'voordeel' hebben aan jou, maar heeft ook plichten richting jou.
Natuurlijk moet er dan ook rekening worden gehouden met jou. Klachten kunnen veranderen, verminderen, verergeren.
Indien jij nog altijd wajonger bent, zou ik (als ik jou was) eens contact opnemen met het UWV. Heb je daar een contactpersoon?
Probeer er dan ook eens achter te komen op welke grond je bent aangenomen?
Heb je zelf gesolliciteerd? Stond je in een bepaalde databank? Ben je aangedragen?
Neemt niet weg: je bent niet voor niks wajonger en dat heeft consequenties voor het bedrijf!
milenaa
5 jaar geleden
Ik ben na 2015 aangenomen. Ik durf geen contact op te nemen met UWV. Ik ben in het verleden geheel ten onrechte volledig herkeurt en uitkering volledig kwijtgeraakt (zogenaamd in mijn voordeel toen) toen ik een keer mrt hulp van uwv en jobcoach aan het werk wilde.
Ik heb zelfstandig gesolliciteerd. Altijd regulier meegedraaid zonder hulp (ben postbode dus ze hebben ook geen idee waar ik tegen aan loop en wat mijn problemen zijn. Ik merk dat de problemen tijdens mijn werk mij parten beginnen 5e spelen en mijn leidinggevende wil niet volledig in mijn wensen mee gaan in en dag verplaatsen (de gevoelige zaterdag).
Ik weet niet waar ik nu hulp moet zoeken. Aan de ene kant wil ik mijn baantje niet kwijt, omdat alleen maar thuis zitten verschrikkelijk is, maar mijn levensgeluk en relatie deigt eraan te gaan..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jeetje, ik begrijp je volkomen.
Laat het UWV dan maar achterwege.
ik vind het wel goed dat je de werkgever hebt aangesproken.
Tijdens het solliciteren heb je gezegd dat je een wajonger bent. De participatiewet was al ingevoerd.
Ik kom er nog op terug en laat aub iedereen ook maar reageren op dit antwoord. Van mij mag het. Ik denk nog even na. Ik wil je niet in de problemen brengen.
Tot later!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb net over het hoofd gezien dat je een Wajong 2010 bent, die na 2015 is gaan werken op deze plek. Al die regels.... Dan heb je destijds met een arbeidsdeskundige of adviseur werk bekeken dat passend zou moeten zijn. Dit werk moet dan inderdaad aansluiten op jouw mogelijkheden en jouw gezondheid.
Het UWV wil dat het werk ook blijft aansluiten, omdat jouw uitkering waarschijnlijk nu lager is.
Maar met het UWV ga je liever door negatieve ervaring niet om de tafel zitten. Dat begrijp ik.
Je probeert het op te lossen met de werkgever, maar die geeft niet thuis.
Het UWV wil natuurlijk wel liever dat je het werk blijft uitoefenen.
Kun je niet met personeelszaken praten?
Anders zou ik eens bij het juridisch loket om informatie vragen.
Verder vraag ik me af of je niet weer wordt opgeroepen om de situatie opnieuw te bekijken, omdat veel wajongers2010 ook weer opnieuw bekeken worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb me even verdiept in postbode-vacatures. In alle vacatures staat momenteel dat je ook minder dagen mag werken, maar dat de zaterdag verplicht is.
Als dat toentertijd ook in jouw vacature heeft gestaan, heb je daar wel mee ingestemd.
Succes met de situatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien is het een optie om de post rond te brengen met een elektrische fiets?
milenaa
5 jaar geleden
Ik weet voor nu even voldoende. Bedankt voor het meedenken!