Heeft een werkgever na einde contract recht om te weten voor welk bedrijf of uitzendbureau je gaat w?

Dat wordt mij in de eindafrekeningsmail gevraagd. Ik wil dit niet vertellen eigenlijk. Het ontslag (geen contract verlenging) is niet zo leuk verlopen namelijk.
Moet ik dat vertellen en zo ja waarom? Wat is de reden dat het gevraagd word?

Bedankt!
Sorry vraag paste niet in het vak:

Heeft een werkgever na einde contract recht om te weten voor welk bedrijf of uitzendbureau je gaat werken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Manonnetje33, Het ontslag is niet zo leuk verlopen, schrijf je. Des te meer een reden om deze werkgever ver bij je vandaan te houden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Groot gelijk Mannontje om te zwijgen en veel succes bij de volgende job!
Castle
5 jaar geleden
Nee dit is niet verplicht. Zelfs bij 'concurrentiebeding' zitten er nog haken en ogen. Gewoon niet vertellen.

Antwoorden (2)

Nee je ex werkgever heeft daar geen recht op. Het is aan jou of je dat wil vertellen.
5 jaar geleden
Nee, dat gaat hem niets aan. Houd er echter rekening mee dat een nieuwe werkgever vraagt naar een referentie en dat hij die gaat natrekken. Dat zou een reden kunnen zijn waarom de oude werkgever het vraagt, dan is hij vooebereid als iemand belt. Bedenk echter: jij bent degene die desgevraagd de nieuwe werkgever van referenties moet voorzien.

Veel werkgevers willen wel graag weten hoe de medewerker zijn tijd bij de organisatie heeft ervaren, welke zaken verbeterd worden kunnen worden en wat de reden is van vertrek. Die zaken kunnen tijdens een exitgesprek aan bod komen. Het werven van nieuwe medewerkers kost veel geld en dan is het handig als de oude organisatie wat "verbeterpunten" doorkrijgt van vertrekkers. Maar daarvoor hoeft de oude werkgever niet de naam van de nieuwe te weten.
Computoon