Heb je recht op WW als er in xe proeftijd met wederzijds overleg wordt opgezegd?

Weet dat er geen recht WW is als werknemer opzegd. Hoe zit dit met onderling overleg?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Ontslag met wederzijds goedkeuring geeft in de meeste gevallen recht op ww. Laat een advocaat wel eerst de brief lezen.

Het beste antwoord

In de proeftijd hoef je niet op te zeggen, dan kun elk moment meteen weg. En een werkgever kan ook op elk moment meteen afscheid van je nemen. Dus de constructie is wat ongebruikelijk maar heb nergens kunnen vinden dat die niet is toegestaan. Houd wel wel rekening met vragen van het UWV. Want er hangt een schijn van misbruik boven. (Waarom heeft de werkgever niet gewoon ontslag gegeven?)

WW is mogelijk bij een ontslag met wederzijds goedvinden mits het initiatief bij de werkgever heeft gelegen. Er moet een vaststellingsovereenkomst zijn waaruit dit duidelijk blijkt. Laat die kritisch beoordelen door een arbeidsjurist voor je 'm tekent.

Uiteraard zijn er regels voor de WW. Als dit je eerste baan zou zijn, krijg je geen WW (te weinig arbeidsverleden). En als je een andere arbeidsovereenkomst hebt opgezegd om deze te kunnen krijgen, moest deze er een zijn van minstens 6 maanden en van gelijke omvang.
Computoon